Thuis in quarantaine: de ultieme relatietest?

De coronacrisis kluistert ons allemaal aan huis. De meeste kinderen gaan niet naar scholen of de kinderopvang. Sommige koppels werken allebei vanuit huis. Van een situatie waarin je allebei genoeg (kleine) momenten voor jezelf hebt en het grootste deel van de dag dingen zonder elkaar doet, ben je nu ineens op elkaar aangewezen. Tel daar spannende nieuwsberichten, gezondheidszorgen en onzekerheid bij op en je hebt de ultieme relatietest te pakken. 

Terwijl het nieuws zich focust op het coronavirus, de impact de economie, het sluiten van scholen en het zoeken naar medicatie, maakt ieder koppel of gezin een voor hen onbekende situatie mee.

Voor iedereen kan de situatie er anders uitzien: een vader of moeder die overuren draait in een ziekenhuis of andere ‘cruciaal beroep’. Twee ouders die allebei vanuit huis werken, zoekend naar goede wifi-verbinding voor de virtuele team-meeting. Of ouders die onzeker zijn over hun toekomst als ZZP’er of ondernemer. En of je nu in verwachting bent van jullie eerste kindje, of thuis zit met een pasgeboren baby of met oudere kinderen, alles is op dit moment anders. 

Ritme en structuur

“Een van de belangrijkste dingen die je als koppel of gezin kunt doen, is zorgen voor een ritme en structuur. Wie doet wat, wanneer en met wie. Zorg daarbij voor een goede verdeling tussen inspanning en ontspanning”, zegt Nine Gramberg, GZ-psycholoog bij iPractice. Plan dus bijvoorbeeld pauzes of speelmomenten met de kinderen.

Zorg dat je allemaal weet waar je aan toe bent. In een onzekere tijd als deze is het belangrijk om in ieder geval als koppel of als gezin te weten wat jullie te wachten staat en of jullie op elkaar kunnen rekenen. “Bijvoorbeeld zodat jij weet wanneer jouw moment voor jezelf is, welke avonden jij kookt, hoe jullie het doen met boodschappen, wie welke dag de lessen voor de kinderen verzorgd. Probeer niet in een weekend-modus te schieten waarbij je wel ziet wie er wat oppakt. Zoek naar een fijne verdeling die voor jullie allebei werkt.”

Tijd voor jezelf!

We zijn zo gewend om in het dagelijkse ritme ook momenten voor onszelf te hebben. Die 45 minuten in de trein naar je werk, waarin je even een serie kijkt, lekker door Instagram scrollt of je favoriete podcast luistert, is er nu ineens niet meer. Terwijl dit soort momenten in je dag juist heel belangrijk zijn.

Dat je nu veel met elkaar bent, betekent niet dat je geen momenten meer voor jezelf kunt hebben. Maak bijvoorbeeld aan het einde van de dag in je eentje even een wandeling, sluit je in de slaapkamer op met een fijne yoga-video op de iPad, of ga een uurtje eerder in bed liggen om eindelijk dat boek te lezen. Probeer tijd voor jezelf te maken. Dat komt jullie relatie ook ten goede.

Elkaars gedachten lezen

Merk je dat je wat meer irritatie of ruzie hebt met je partner? Probeer om jullie zorgen en irritaties direct bespreekbaar te maken. “Dit is misschien niet het moment om grote problemen in jullie relatie op te lossen, maar je kunt er wel voor zorgen dat je dagelijkse irritaties niet laat escaleren”, zegt Nine.

“We kunnen als stel nog steeds niet elkaars gedachten lezen, ook al denken we vaak van wel. Spreek uit wat je moeilijk vindt of waar je mee zit, dan kun je er met z’n tweeën iets mee doen. Anders stapelen die zorgen en irritaties zich op en is er een grotere kans dat het uit de hand loopt.”

Hoe ga jij met spanning om?

Het is ook goed om erbij stil te staan dat iedereen anders reageert op stress en angst, zegt de psycholoog. “Je hebt mensen die laconiek worden, het vooral rooskleurig inzien en het allemaal niet zo serieus nemen. Er zijn ook mensen die heel erg de andere kant op schieten en juist veel angst en stress ervaren. Dat is allebei oké, het een is niet beter dan het ander.”

“Gun elkaar de ruimte om het op je eigen manier te doen, maar geef wel je grenzen aan. Als jij niet de hele dag het nieuws wilt volgen en je partner wel, spreek dan samen af hoe je hiermee om gaat. Geef elkaar de ruimte om zorgen te delen, maar ook om ieder op je eigen manier door deze situatie heen te gaan.”

Merk je dat jouw angst of zorgen oplopen, dan kan het ook goed zijn om aan te kloppen bij een coach of een psycholoog. iPractice richtte vanwege het coronavirus het Corona loket op, waar je gratis of op basis van een donatie vragen kunt stellen aan een van de aangesloten psychologen. Dat kan via de chat of telefoon, of je kunt een (video)consult boeken met een van de psychologen bij iPractice.

Het komt goed

Deze globale pandemie is iets wat veel mensen – gelukkig – nog nooit meegemaakt hebben. We reageren allemaal anders op de angst, onzekerheid, zorgen en twijfels die logischerwijs kunnen ontstaan. Als je nu meer kibbelt, discussieert of ruzie maakt met je partner, is dat dus helemaal niet gek. Wees niet te streng voor jezelf en jullie als koppel. Het komt goed.