Als je kind zelf mag kiezen, is de kans dan groter dat hij of zij groenten eet? Rosalie Mourmans doet als neurowetenschapper onderzoek naar kinderen en eetgedrag. We gaan met haar in gesprek over gezonde voeding, hoe je jouw kind groenten kunt laten eten, en een goede start voor de allerkleinsten.
Met een groep collega’s werkt Rosalie Mourmans aan Maastricht University aan een bijzonder onderzoek: het groente-onderzoek. Vanuit de neurowetenschappen en psychologie proberen Rosalie en haar collega’s erachter te komen of ze kinderen kunnen leren groente lekker te vinden.
Waarom een kind groente lekker vindt (of niet)
Wat maakt dat het ene kind bijna alles lust en het ander kind bijna niets? Rosalie: ‘Uit onderzoek weten we dat opvoeding en omgeving heel belangrijk zijn, maar ook het kind zelf speelt een grote rol. Een kind proeft, voelt, denkt en heeft verwachtingen bij eten. Die cognitieve functies maken dat groenten wel of niet met smaak gegeten worden. Dat onderzoeken we nu.’
Als kind mag kiezen, is groente eten dan lekkerder?
In haar onderzoek verdeelde Rosalie 161 kinderen in twee groepen: een groep ‘zelf kiezen’ en een groep ‘niet kiezen’. Elk kind kreeg drie omgekeerde bekertjes. In elke beker lag een stuk groente.
De kinderen in de ‘zelf kiezen’-groep mochten zelf een bekertje kiezen, zonder dat ze zagen wat erin lag. De ‘niet kiezen’-groep kreeg een beker van de onderzoeker. Elk kind kreeg uiteindelijk hetzelfde, want in alle bekers zaten stukjes knolselderij. Toch stopten de kinderen uit de ‘zelf kiezen’-groep de knolselderij vaker in hun mond. Zo merkten de onderzoekers: zelf kiezen maakt eten dus lekkerder.
Ook voor moeilijke eters
Rosalie: ‘In het groente-onderzoek willen we erachter komen wat er in het hoofd van een kind omgaat en hoe je een kind kan leren om groente lekker te vinden. In dit specifieke deel van het onderzoek was het interessant om te zien dat zowel de lastige als de makkelijke eters vaker wilden proeven als ze zelf mochten kiezen. Dus ook als kinderen lastige eters zijn volgens hun ouders, willen ze best wat nieuws uitproberen als ze de keuze hebben.’
‘Vanuit de literatuur weten we dat het een drijfveer kan zijn als je zelf mag kiezen. Zelf kiezen versterkt het gevoel van autonomie en als je eenmaal iets hebt gekozen, geloven we vaak dat het dan wel leuk en goed moet zijn.’
Volgens Rosalie gaat het er niet zozeer om dat je als ouder veel verschillende soorten opties van groente aanbiedt, maar gaat het om de keuzevrijheid. ‘Als je dan meerdere soorten groenten aanbiedt, zullen kinderen vaker voor dezelfde bekende keuze gaan, blijkt uit eerdere onderzoeken.’
Online cursus Jouw baby’s eerste hapjes: zo maak je eten tot een feest!
Jong geleerd, oud gedaan
Kinderen die van jongs af aan gezonde eetgewoonten hebben, hebben daar een leven lang profijt van. ‘Het is lastiger om gewoontes te veranderen als je ouder bent’, zegt Rosalie. Wees je daarom bewust van de voorbeeldfunctie die jij hebt als ouder. Wat een kind weet en kent, is ook een resultaat van wat de ouders eten.’
Bij de start van het nieuwe schooljaar in september zijn Rosalie en haar collega’s op zoek naar nieuwe kleuterklassen. Ze zoeken 4- en 5-jarigen en hun ouders die het leuk vinden om deel te nemen aan de nieuwe ronde van het groente onderzoek. Meer informatie of je aanmelden? Neem contact op met Rosalie.