Vier manieren om je postpartum lichaam te omarmen en te vieren

De veranderingen die plaatsvinden in je lijf tijdens een zwangerschap zijn immens. Zowel inwendig als uitwendig vindt er een metamorfose plaats. Jouw lichaam heeft een topprestatie geleverd tijdens de bevalling en in de herstelperiode daarna. Toch kijken we vaak met ongenoegen in de spiegel en kunnen we precies benoemen wat we er allemaal niet (meer) mooi vinden aan ons lichaam.

Dat we zo kritisch kijken naar ons lichaam tijdens, met name na een zwangerschap, ligt niet alleen aan onszelf. De manier waarop onze maatschappij naar vrouwenlichamen en postpartum lichamen kijkt, legt een grote druk op je. Gelukkig lijkt dat geleidelijk te veranderen, maar we zijn er nog lang niet. Het ideaal is een maatschappij die ruimte biedt aan de tijd die écht nodig is voor de postpartumperiode en het herstellende lijf dat daarbij hoort. Die vrouwen de ruimte biedt om hun post baby body te omarmen. Waarin vrouwen op sociale media eerlijke foto’s van zichzelf delen: ‘zo zie je er echt uit nadat je bevallen bent’. Waarin we succes niet afmeten aan oppervlakkige criteria als ‘na een week weer in je oude jeans passen’, maar aan in alle rust te herstellen van een bevalling en tijd nemen om je wennen aan je nieuwe rol.

Zwangerschapskilo’s

Als moeder van een dochter kan ik deze ontwikkeling alleen maar enorm toejuichen. Ik wens Olivia een toekomst waarbij er, op het moment dat zij een kindje heeft gekregen, alleen aandacht is voor het feit dat haar lichaam die baby gedragen en gebaard heeft, en niet of ze de zwangerschapskilo’s snel genoeg weer kwijt is. Een toekomst waarin ze alle tijd krijgt om te wennen aan haar nieuwe rol als moeder, in plaats van zich (te) snel druk te maken over hoe ze eruit ziet. Een toekomst waarbij haar geestelijke welzijn belangrijker is dan haar fysieke verschijning.

Be the change you want to see in the world, right? De verandering van de manier waarop we naar onszelf kijken, die begint bij jezelf. Bij de manier waarop ik naar mijn nieuwe lichaam kijk. Hoe ik Olivia naar haar eigen lijf leer kijken als ze opgroeit. Daarom deze vier tips om je postpartum lichaam te eren, te vieren, en te omarmen:

1. Leer om dankbaar te zijn voor je lichaam

Wij zijn, als vrouwen, zo gewend kritiek op onszelf te hebben. ‘Kijk mij er eens even goed uitzien vandaag’ is een uitspraak die noch ik noch of m’n vriendinnen ooit doen. Wat we wel regelmatig zeggen: ik heb te kleine borsten, ik ben te dik, mijn neus is niet mooi en ik heb zoveel pukkels. We nemen ons lichaam vaak voor lief en hebben er eerder kritiek op dan dat we er dankbaar voor zijn. Het is logisch dat het onnatuurlijk voelt om dankbaar te zijn voor je veranderde lichaam. Toch kan deze verandering van perspectief, deze andere kijk op onze borsten, billen, benen, buik, rug of armen, een enorm verschil maken in hoe we onszelf zien.

Bedank je armen voor het dragen en knuffelen van je kindje, je benen dat ze jou brengen waar je wilt. Bedank je buik voor de ruimte die ze bood aan je kindje, de veilige plek waarin hij of zij groeide. Kijk, als je borstvoeding geeft, naar je borsten. Misschien zien ze er niet meer uit als eerst, maar ze hebben wel een kindje gevoed en laten groeien, en daar kun je ontzettend dankbaar voor zijn. Zoals ik zei, het voelt misschien onnatuurlijk om die dankbaarheid op deze manier te voelen en uit te spreken. Maar geloof me, als je het vaak genoeg doet verandert er wel degelijk iets in de liefde die je voelt voor jouw lijf.

2. ‘Het is een fase’

Ah, de uitspraak ‘het is een fase’ beschouw ik als mijn mantra als het om een zwangerschap, de bevalling en het ouderschap gaat. Die zin geeft rust en kracht als je weet dat bepaalde zaken (weeën, brandend maagzuur, peuter-woedeaanval) komen en gaan.

Die wetenschap kun je ook toepassen op jouw veranderende lijf. Ben je ontzettend misselijk – tot het punt dat je niets binnen kunt houden – in het eerste trimester? Weet dan dat het de hormonen zijn die voor de ontwikkeling van jouw baby zorgen die op dit moment door jouw lichaam gieren. Voel je je compleet moe en futloos in het derde trimester? Niet gek, de baby verdubbelt in gewicht in de laatste fase van de zwangerschap, wat betekent dat jij plek moet maken hiervoor. Tijdens het herstel van jouw bevalling zul je voelen dat je lichaam moe en pijnlijk is, terwijl je rondloopt met maxi kraamverband om het bloedverlies op te vangen. Maar je zult ook merken dat het dag na dag, met kleine stapjes, beter gaat. Dat ook die fase weer overgaat. Als je borstvoeding geeft, staat jouw lichaam een bepaalde periode in de dienst van jouw kind. Je borsten zullen groter worden, soms veel pijn doen, je tepels veranderen. Zelfs als alles goed gaat is borstvoeding geven pittig, als het niet goed gaat is het helemaal zwaar. Maar ook dit is een fase.

(H)erkennen dat het allemaal fases zijn, waarin je op bepaalde momenten meer moeite hebt om van jezelf te houden dan op andere momenten, kan daarbij helpen.

3. Zorg voor jezelf en jouw lichaam

Denk naast je emotionele welzijn ook aan je lichaam: probeer het de zorg te geven die het nodig heeft na een zwangerschap en bevalling. Dit betekent dat je op zoek moet gaan naar manieren waarop je voor jezelf kunt zorgen.

Als moeder van twee kinderen weet ik dat het moeite kost om tijd voor jezelf in te plannen. Met tijd voor jezelf bedoelen we zowel de emotionele zorg voor jezelf – bijvoorbeeld door een 5 minute meditatie sessie  – als fysieke verzorging, waar alles van tandenpoetsen tot een gezichtsmasker, het doen van je bekkenbodemspier oefeningen (bijvoorbeeld met Elvie) en benen scheren onder valt. Ondanks dat het moeite kost om hier tijd voor te maken, is het van groot belang dat je iedere dag je lichaam de verzorging geeft die het nodig heeft.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door How about mom (@howaboutmom_) op

Beweeg voldoende. Een dagelijkse wandeling, een yogasessie (op locatie of thuis) of een uurtje naar de sportschool. Die dingen kosten tijd en zul je soms moeten combineren – bijvoorbeeld door je kindje in de draagzak of kinderwagen mee te nemen tijdens een blokje om – maar je zult ook ervaren dat je er energie aan overhoudt, dat je voelt hoe het je lijf sterker en fitter wordt. En dat is als newborn mama heel fijn.

Zorgen voor jezelf betekent ook rust nemen. Als je voelt dat je moe bent, rust dan uit. Werk je niet snel door een wasmand heen als de baby slaapt, maar ga eventjes rustig zitten, drink een kopje thee en doe niets. Je hebt in deze postpartum fase je rust nodig, dus voel je niet bezwaard om die ook te nemen.

Nog een tip: zoek fijne, passende kleding in je postpartum periode. Dat betekent niet dat je een vormloze soepjurk aan moet trekken (mag natuurlijk wel). Maar kies bijvoorbeeld voor zachte stoffen, luchtige materialen, geen knellende pasvorm (en het liefst bestand is tegen een spuugvlek of twee). Trek aan wat goed voelt, focus je niet alleen op wat goed staat of kleding waar je per se weer in wilt passen. Hou vooral je zwangerschapsbroek nog even aan als dat lekker zit. Een geweldige tip die ik van iemand kreeg: koop geen broek in de hoop dat je daar op den duur weer in gaat passen (‘die kan ik vast over een week of twee wel aan’) maar koop een broek die je nu past, die nu lekker zit en mooi staat. Je weet niet hoe lang het duurt en het is net zo belangrijk dat je je nu fijn voelt in je kleding.

3. Omring jezelf met (body)positiviteit

Hoewel jij zelf de belangrijkste persoon bent om (weer) van je lichaam te gaan houden, speelt de omgeving waarin je je bevindt hierin ook een rol. Heeft sociale media een negatieve impact op de manier waarop jij naar jezelf kijkt? Verwijder of blokkeer de personen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Volg in plaats daarvan profielen die jou een goed gevoel geven, waar je sterker van wordt.

Zoek een community met andere moeders. Misschien heb je die in je omgeving, doordat je veel vriendinnen hebt die zwanger zijn of kindjes hebben. Zo niet, zoek aansluiting met andere moeders bij borstvoeding en moeder café’s (ja, die bestaan!), lokale baby yoga clubs, kinderzwemmen, een online community of de bibliotheek. Zorg dat je elkaar kunt steunen en motiveren als dat nodig is. Deel je postpartum body foto’s en je verhaal met team How about mom: wij zijn trots op je en vinden het geweldig om deze te zien.

Jouw lichaam is geweldig. Het laat jou ademen, bewegen, dansen, vrijen, nadenken, lopen. Het is in staat om een mensje te laten groeien en te baren, en om – in alle rust – weer te herstellen van deze immense prestatie. Om een kindje te voeden, te dragen, te wiegen en te knuffelen. In welke fase jij je ook bevindt van het (aanstaande) moederschap: je bent prachtig zoals je bent en ik hoop dat je dat zelf, nu of straks, ook voelt en vindt.

 

We zien benieuwd: hoe omarm jij je post-partum body?