Claire Collé MomUp

Vijf tips voor een meer ontspannen #momlife

Echt kunnen ontspannen en een werk-privé balans vinden is in onze maatschappij, waarin alles 24/7 doorgaat, best een uitdaging. En dat is een understatement. Zodra je een kindje krijgt, wordt het vinden van die balans nog een tikje moeilijker. We kletsen bij met Claire Collé – psycholoog, coach en de oprichter van MomUp – voor tips voor jonge ouders.

Volgens Claire is het niet gek dat ontspannen lastig gaat voor nieuwe vaders en moeders. “We moeten zoveel. Van onszelf en van de maatschappij. We rennen ons rot. De dagen zijn lang en de nachten zijn kort. Vaak zijn die nachten ook nog gebroken. De druk op gezinnen is in alle opzichten hoog. Voor vaders, maar in nog grotere mate voor moeders.”

Ook Claire zit nog middenin de ‘tropenjaren’ met twee kleine kinderen. Wel heeft ze als coach en als moeder een aantal tips om net iets meer balans en minder stress te ervaren, zodat #momlife hopelijke iets meer ontspannen wordt.

Tip 1: Schakel hulptroepen in

“Ken je dat spreekwoord ‘it takes a village to raise a child’? Zo ervaar ik het echt. Ik zou nergens zijn zonder de hulp van mijn familie, vriend, maar ook van mijn schoonmaakster. Je kunt het allemaal alleen doen, maar waarom zou je als het niet hoeft? Ik weet dat het voor veel vrouwen lastig is om hulp te accepteren, ook voor mij. We voelen ons al snel schuldig en willen niemand tot last zijn.”

Volgens Claire helpt het juist om dat gevoel of bezwaar uit te spreken, want vaak wil de ander je juist graag helpen en zijn je eigen gedachten niet helemaal realistisch. “Jij voelt je misschien schuldig, terwijl het de ander een heel fijn gevoel geeft om te helpen. Ook betaalde hulp kan het verschil maken tussen wel of geen balans in je leven ervaren. In de vorm van kinderopvang, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van een schoonmaakster, tuinman of boodschappen die je laat bezorgen. Ik weet wel dat ik liever een keertje minder ga uit eten of iets minder kleding koop, als ik daardoor minder stress heb omdat ik mijn huishouden niet in mijn eentje hoef te draaien.”

Tip 2: Vaker in het ‘nu’ leven

“Als er iets is dat me heeft geholpen meer balans te ervaren, dan is het wel door te proberen vaker in het ‘nu’ te leven. Niet constant met mijn gedachten bij morgen of gisteren te zijn, maar in het moment. Dat kan natuurlijk niet altijd, maar zeker op de dagen dat ik met mijn kinderen ben, helpt het me om daar op te focussen.”

Onze gedachten gaan vaak uit naar het verleden (wat je hebt gedaan) of de toekomst (wat je gaat doen). Probeer om die gedachten zachtjes te vermijden, en om echt met je aandacht te gaan naar waar je nu, op dit moment mee bezig bent.

Vaker in het ‘nu’ leven helpt om te relativeren (de tijd gaat zo snel!), en om te genieten (minder afleidingen). Claire: “Ik zat vaak met mijn gedachten bij mijn werk of de tig to-do lijstjes die er nog lagen, terwijl ik niets gedaan kreeg omdat ik de kindjes om me heen had. Dat maakte me gestrest. En of ik me daar nu wel of niet druk over maakte: het veranderde niets aan de situatie. Dan maar beter genieten van het moment.” Dat to-do lijstje komt wel weer, of niet.

Tip 3: Vaker ‘nee’ zeggen

Sta er eens bij stil. Hoe vaak zeg je ‘ja’ tegen iets waar je eigenlijk ‘nee’ tegen zou willen zeggen? Dingen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt of waar iemand anders prima jouw rol zou kunnen overnemen. Dingen waardoor je drukke agenda nog drukker wordt en waardoor je werk-leven balans in de knel raakt.

Claire: “Ook dit is weer een lastige voor veel vrouwen. We voelen ons verantwoordelijk voor alles en iedereen, terwijl we dat helemaal niet zijn. Vaker ‘nee’ zeggen is een kwestie van trainen. De eerste keer is het wellicht moeilijk, de tweede keer ook, maar het wordt steeds gemakkelijker. Een tip: bedenk als je het lastig vindt om ‘nee’ te zeggen, voordat je het gesprek aangaat al wat je gaat zeggen.”

Tip 4: Meer leren loslaten

Als (nieuwe) moeder voel je je misschien verantwoordelijk voor heel veel dingen waar we niet verantwoordelijk voor zijn. Of we maken ons druk over dingen waar we niets aan kunnen veranderen. “Je gedachten zijn daarin allesbepalend. Ze maken of breken je. Leren loslaten maakt ruimte om je aandacht te focussen op de dingen die er écht toe doen. En dat zorgt er weer voor dat je meer balans en minder stress ervaart.”

Tip 5: Plan, plannen en nog meer plannen

Failing to plan is planning to fail. Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar naast meer leven in het ‘nu’ kan ook een strakke planning je helpen om meer werk-leven balans te vinden. Het leven met kinderen is druk. School, werk, huishouden, sport- en speelafspraken van je kinderen, zelf sporten en een sociaal leven bijhouden, koken, boodschappen, feestdagen, verjaardagen, kinderfeestjes, familiebezoekjes. De lijst is eindeloos.

“Ik plan ontzettend veel vooruit, zodat ik nooit – of in ieder geval zelden – last-minute stress ervaar. Dat doe ik dagelijks, bijvoorbeeld door mijn kleding de avond van tevoren al klaar te leggen of lunch klaar te maken, wekelijks – bijvoorbeeld door boodschappenlijstjes of een weekmenu te maken- en maandelijks – wie is er deze maand jarig en welke feestdagen hebben we?. Ook doe ik het jaarlijks, door te reflecteren op het jaar, alle rollen die ik heb – vriendin, moeder, ondernemer of werknemer – en dan te bedenken waar ik naartoe wil. Het kost tijd om te plannen, maar levert je nog veel meer tijd op. Dat alles scheelt zoveel stress en zorgt ervoor dat ik een betere werk-privé balans ervaar.”

Heb je iets aan deze tips gehad? En heb jij nog tips om een betere werk-privé balans en een meer ontspannen #momlife te ervaren?