Van 2 naar 1 slaapje
14/01/2022

1 slaapje per dag: hoe herken je of je kindje er klaar voor is?

Auteur

Datum

Categorie

Share

Share on facebook
Share on linkedin

Er komt een moment dat je merkt dat je kindje tijdens zijn tweede slaapje van alles uitspookt, behalve datgeen wat zou ‘moeten’: slapen. Het zou dan goed kunnen dat je zoon of dochter geen tweede slaapje meer nodig heeft en overgaat naar nog maar 1 dutje per dag. De transitie van 2 naar 1 slaapje vinden veel ouders lastig: want wanneer weet je of je kindje er klaar voor is? En hoe kun je ervoor zorgen dat de verandering soepel verloopt?

Samen met slaapcoach Ewelina de Groot delen we in dit artikel daarom hoe je herkent of je kindje klaar is voor de transitie van 2 naar 1 slaapje én hoe je de transitie zo gemakkelijk mogelijk laat verlopen.

Overgang van 2 slaapjes naar 1 slaapje per dag

De overgang van 2 naar 1 slaapje is zowel voor ouders als voor kinderen een pittige fase. Je kleintje heeft geen behoefte meer aan een extra slaapje, maar kan gedurende de dag wel erg moe zijn. Sterker nog: de verandering betekent dat je kindje 2 keer per dag voor zo’n 5 uur wakker kan blijven. Uiteraard gaat dat niet iedere dag even gemakkelijk en dus is het goed de overgang soepel te laten verlopen.

Je zult merken dat je kindje zo tussen de 15 en 18 maanden klaar is voor nog maar 1 slaapje. Uiteraard verschilt dit per kind: er zijn ook kinderen die al met 14 maanden klaar zijn voor de transitie, andere kindjes pas met 19 maanden. Het is daarom goed om te kijken naar waar je kindje behoeften aan heeft en daarop in te spelen.

Hoe herken je of je kindje klaar is voor 1 slaapje?

Dat je kindje klaar is voor de overgang van 2 naar 1 slaapje per dag kun je onder meer herkennen aan dat het slapen minder makkelijk gaat dan daarvoor. Zo kan het langer duren voordat je kindje in slaap valt en vervolgens zijn middagslaapje weigert. Ook zul je merken dat je kindje juist in de nacht zeker 10 tot 12 uur doorslaapt terwijl de dutjes overdag juist korter worden. Als laatste kun je het herkennen aan het feit dat het langer duurt voordat je kindje in slaapt valt, voornamelijk tijdens het ochtendslaapje komt dat voor.

De transitie van 2 naar 1 dutje is natuurlijk een flinke verandering voor je kindje. Ookal is je zoon of dochter eraan toe, zul je merken dat hij of zij in de avonduren vaak erg vermoeid is. Het ochtendslaapje wordt nou eenmaal korter en het middagslaapje wordt zelfs overgeslagen. Wees dan ook niet te streng voor je kindje: mocht hij of zij een dag helemaal kapot zijn, las dan wel een extra slaapje in.

Tips voor een soepele overgang

De overgang van 2 keer slapen naar 1 slaapje per dag is een behoorlijke verandering en dus is het goed om je kind in de gaten te houden. Is hij er wel echt klaar voor? Slaapt hij ‘s avonds voldoende genoeg door om het slaapje overdag te missen? Mochten bovenstaande signalen van toepassing zijn, dan kun je starten met het afbouwen van de slaapjes.

Er zijn verschillende tips die je kunt volgen om de transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen, namelijk:

  • Wees niet te streng en laat 2 slaapjes af en toe nog toe als je merkt dat je kindje oververmoeid is.
  • Probeer het ochtendslaapje op te rekken tot het middaguur, maar doe dit geleidelijk. Breng je kindje bijvoorbeeld iedere dag of om de dag 30 minuten later naar bed.
  • Mocht je kind tijdens zijn enige slaapje al vroeg weer wakker worden, zorg er dan voor dat hij of zij weer opnieuw in slaapt valt. Het is immers het enige slaapje van de dag die je zoon of dochter nog hard nodig heeft. Zet een slaapmuziekje aan, of geef je kindje de tijd om weer in slaap te vallen.
  • Aangezien je kleintje toewerkt naar 1 slaapje per dag, en dus ‘s avonds moe is, is het raadzaam de bedtijd wat te vervroegen. Doe dit bijvoorbeeld met een halfuur.

Mocht je niet zeker weten of je kind er klaar voor is, wacht dan vooral even. Je kunt beter wat langer doorgaan met 2 slaapjes, dan iedere dag een oververmoeid kind in huis hebben. Zolang je kind voldoende slaapt, zal hij het lekkerste in z’n vel zitten.

Ewelina de Groot is gecertificeerde slaapcoach en socioloog en heeft haar eigen bedrijf Eindelijk Slapen.

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief