13/03/2021

Hoe werkt EMDR-therapie?

Auteur

Datum

Categorie

Share

Share on facebook
Share on linkedin

Vrouwen die te maken krijgen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS) kunnen gebaat zijn bij het volgen van EMDR-therapie. Niet alleen in de eerste weken of maanden nadat jouw kindje is geboren, maar ook als je al een paar jaar moeder bent. We praten hierover met kinder- en jeugdpsycholoog en EMDR-therapeut Afke van Beek. 

Uit onderzoek blijkt dat 10 tot 20% van de vrouwen haar bevalling als traumatisch ervaart. Van deze groep moeders ontwikkelt ongeveer 1 tot 3% een zogeheten posttraumatische stressstoornis. Bij een posttraumatische stressstoornis – afgekort PTSS – maak je een traumatische gebeurtenis mee die je niet goed verwerkt, waardoor je lichamelijke en psychische klachten kunt krijgen. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van flashbacks, concentratie- of slaapproblemen of nachtmerries, je kunt niet naar foto’s van de bevalling te kijken, durft niet nog eens zwanger te raken of ervaart sombere, angstige of depressieve gevoelens. 

Hoewel er jaarlijks zo’n 2000 tot 3000 vrouwen PTSS ontwikkelt, worden niet alle vrouwen hier (goed) voor geholpen. Afke ziet in haar werk af en toe zelfs vrouwen waarvan de kids al op de basisschool zitten die nog steeds last hebben van een bevallingstrauma. “Dat uit zich bijvoorbeeld in veel moeite hebben met je kindje los laten”, vertelt Afke. “Of je nu al na een maand beseft dat je klachten hebt overgehouden aan je bevalling, of pas na een paar jaar, het is belangrijk om hulp te zoeken als je vermoedt dat je kampt met PTSS.”

De eerste stap is, in de meeste gevallen, een bezoek aan de huisarts. De huisarts kan je vervolgens doorverwijzen naar een psycholoog in de GGZ. Er bestaan ook psychologiepraktijken speciaal voor vrouwen die net moeder geworden zijn. “In veel gevallen zal EMDR-therapie worden aangeraden”, zegt Afke. “Dat is behandeling van korte duur die vaak al snel effectief is.”

Hoe werkt EMDR-therapie? 

Afke: “Bij EMDR zoom je in op een traumatische gebeurtenis – in dit geval de bevalling – en ga je op zoek naar het meest ingrijpende ‘plaatje’ dat hoort bij die gebeurtenis. Welk beeld heb jij op je netvlies? Welke emoties en gedachten roepen dit plaatje op? Door middel van afleiding – in de vorm van het volgen van een lichtje met je ogen bijvoorbeeld – proberen we de lading op dat plaatje te veranderen. Op het moment dat jij dat nare beeld, en alle emoties die erbij komen kijken, activeert, dan wordt er afleiding aangeboden. Meestal zie je dat al na een sessie de lading op dat beeld kan dalen en je er op een andere manier aan terug kunt denken.”

Meer weten?

  • Kun je een posttraumatische stressstoornis (PTSS) na een traumatische bevalling voorkomen? Dat vragen we aan Claire Stramrood.
  • We duiken in een onderwerp waar helaas nog steeds een taboe op rust: klachten door een nare of zelfs traumatische bevalling.
  • Psycholoog Afke van Beek en psychiater Myrthe Sluijs ontwikkelden voor How About Mom de audio-oefening ‘Terugblik op je bevalling’. Aan de hand van opdrachten doorloop je jouw bevalling en de geboorte van je baby. Je vindt de cursus in de How About Mom app onder ‘Class’. 

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief