Spanning voor de bevalling verminderen? Tips en adviezen van andere mama’s

Wat hielp jou om de spanning voor de bevalling te verminderen, vroegen we onze volgers op Instagram. Tientallen reacties kwamen binnen, met tips en adviezen die andere zwangere vrouwen hebben geholpen in de aanloop naar hun bevalling. We delen deze graag met jou als (aanstaande) mama. 

Afleiding en voorbereiding

Pas bevallen moeders vertelden dat ze op verschillende manieren omgingen met de spanning van de naderende bevalling. Door je voor te bereiden en te weten wat je te wachten staat, kun je een deel van de zenuwen misschien al wat bedwingen. Wat helpt als afleiding en als voorbereiding?

“Nog leuke dingen doen met familie en vrienden.”

“Niet te veel plannen en alles op je af laten komen. Het loopt altijd anders dan verwacht.”

“Een boek getiteld Relaxt bevallen hielp mij veel.”

“Veel lezen over bevallen, zodat je er zelfs zin in krijgt haha!”

 

Body & mind

Hoe bereid je je lichaam en je geest voor op een spannende, stressvolle gebeurtenis als een bevalling? Dit zeiden andere moeders:

“Een nuchtere zwangerschapscursus met bijeenkomsten, inclusief een avond voor partners.”

“Vertrouwen hebben in mijn lijf.”

“Mindfulness.”

“Massage olie om te ontspannen en massage of welness muziek als achtergrondmuziek.”

“Zwangerschapsyoga of een zwangerschapscursus.”

Lichten uit doen en heel veel stilte.”

 

Muziek

Muziek kan een rustgevende werking hebben, helpen om je ademhaling onder controle te houden, kan je afleiden, en werkt ontspannend tussen de weeën door. De ideale bevallingsafspeellijst bestaat niet: wat prettige, opzwepende en ontspannende muziek is, verschilt per persoon. Dit zeiden andere vrouwen:

“Muziek opzetten die mij herinnerde aan leuke speciale momenten. Veel dansmuziek, om te blijven bewegen.”

“Muziek, muziek, muziek.”

“Een bevallingsplaylist maken en die al vaak luisteren.”

 

Met anderen spreken

Met andere vrouwen praten over hun ervaring en bevalling, kan ook helpen om de spanning rond jouw bevalling weg te nemen. Moeders zeiden bijvoorbeeld dat dit hen hielp:

“Met vriendinnen over hun bevallingen praten.”

“Dat mijn man mij op mijn gemak stelde. En de gedachte om ons zoontje straks in onze armen te hebben.”

“Een sessie met een psycholoog, en goed aangeven bij de verloskundige wat ik wilde.”

“Niet luisteren naar de ‘horror’ verhalen van andere vrouwen hoe hun bevalling is gegaan.”

 

Helpende gedachten

Misschien komen er in de aanloop naar de bevalling wel negatieve gedachten bij je naar boven, bijvoorbeeld ‘Ik kan dit helemaal niet’, ‘wat als het nou nooit lukt om zonder pijnstilling te bevallen?’. Probeer om deze belemmerende gedachten of niet-helpende gedachten om te buigen naar een positieve gedachte. Die heten ‘helpende gedachten’ en kunnen je juist helpen. Helpende gedachten zijn positieve gedachten waar geen dingen instaan als ‘altijd’, ‘nooit’ of ‘moeten’. Een voorbeeld van zo’n gedachte is ‘Ik geloof dat ik het kan’.

Tips van andere pas bevallen vrouwen:

“Blij zijn met de komst van ons kindje. En muziek hielp ook heel goed.”

“Veel positieve geboorteverhalen lezen en vooral de video’s bekijken.”

“De gedachte dat zoveel vrouwen al bevallen zijn, en dat ik altijd nog om een ruggenprik kan vragen.”

“Ik dacht alleen maar aan de gelukkige momenten dat ik mijn zoontje bijna ging ontmoeten.”

“Accepteren dat de spanning er mocht zijn, en dat mijn kracht terug zou komen.”

“Heet douchen, en erover kletsen met vriendinnen. En scrabble als afleiding haha.”