ontspannen tijdens bevalling
06/04/2022

Waarom is ontspannen tijdens de bevalling zo belangrijk?

Auteur

Datum

Categorie

Share

Alles wat jou een gevoel van ontspanning, geborgenheid en veiligheid kan geven, helpt enorm bij je bevalling. Of je nou voor een thuisbevalling, een bevalling in het ziekenhuis of in een geboortecentrum kiest. We leggen in dit artikel uit waarom ontspannen tijdens de bevalling zo belangrijk is en vooral: hoe je hiervoor kunt zorgen.

Wanneer jij je goed kunt ontspannen, dan heeft dat een positief effect op jouw bevalling. Het kan zijn dat je minder pijn voelt, dat je minder snel vermoeid raakt en dat je je weeën beter op kunt vangen. Wat kan jou helpen om te ontspannen tijdens de bevalling?

Ademhaling

Concentreren op je ademhaling en ademtechnieken geeft je afleiding en zorgt daarmee voor ontspanning. Een diepe buikademhaling zorgt ervoor dat je doorademt in plaats van dat je adem wordt vastgezet. In de onze online zwangerschapsyogacursus leert yogadocent Milou je een waardevolle ademhalingstechniek die je tijdens de bevalling in kunt zetten om zo goed mogelijk te ontspannen.

Warmte

Warmte zorgt voor aanmaak van oxytocine en werkt pijnstillend. Zorg ervoor dat je het lekker warm hebt. Leg sokken klaar voor het geval je koude voeten hebt. Zelfs op een warme zomerdag kun je koude voeten krijgen. Als je naar het ziekenhuis gaat, neem dan ook een warm vest of dekentje mee.

Warm water

Warm water werkt ontspannend en pijnstillend. Ook kan een bad of douche er tegelijkertijd voor zorgen dat de weeën krachtiger worden. Hou er wel rekening mee dat je niet in bad mag als je vliezen zijn gebroken en je nog geen weeën of nog geen krachtige weeën hebt. In het laatste geval bepaalt de verloskundige wanneer je in bad mag, en dat zal meestal bij zo’n vijf of zes centimeter ontsluiting zijn. Onder de douche mag wel, ook als je gebroken vliezen hebt.

Beweging

Bewegen en van houding wisselen is een belangrijke methode van pijnstilling. Soms kun je weeën heftiger ervaren als je ligt. Door te bewegen en van houding te wisselen help je jouw kindje ook om in de juiste positie te komen. Veel en vrij kunnen bewegen helpt om de pijn beter aan te kunnen. Dat je in het ziekenhuis bent, betekent niet dat je alleen maar op bed moet of kunt liggen. Wiebel met je benen, loop, dans en beweeg: zo verplaats je de druk van de baby op het baringskanaal, waardoor het bekken zich beter aan kan passen op het hoofdje van de baby dat erlangs moet. Je kunt rondlopen, zitten, liggen, hangen, leunen of steunen. Zoek naar die houding waarin jij je fijn voelt en wissel regelmatig af.

Contact maken met je baby

Vrouwen zijn vaak zo bezig met hun weeën dat ze bijna vergeten waar ze het eigenlijk voor doen. Contact blijven houden met jullie kindje kan je afleiden van je weeën, en kan helpen jouw gedachten op iets positiefs te brengen, door met jullie liefde en aandacht bij het kindje te zijn.

In onze zwangerschapsyoga cursus leer je een hele fijne meditatie hoe jij contact kunt maken met de baby in de buik, waar en wanneer je bent.

Massage

Een massage tussen de weeën door geeft afleiding en helpt je te ontspannen. Misschien vind je een massage van je (onder)rug, benen en voeten fijn. Aanrakingen kunnen je helpen ontspannen.

Tegendruk

Veel vrouwen die zijn bevallen, merkten achteraf dat ze precies konden aangeven waar ze graag tegendruk wilden hebben, bijvoorbeeld op de onderrug. Die tegendruk kan jouw partner geven tijdens een wee. Als de wee weer weg is, neemt je partner zijn handen weer terug. De tegendruk werkt goed bij rugweeën, maar ook bij andere soorten weeën kan het fijn zijn. Als je partner tegendruk geeft, is het slim om de kracht niet vanuit zijn armen halen, maar juist vanuit zijn lichaamsgewicht. Dan houdt ook hij het langer vol.

Ontspanningstechnieken

Je hersenen zijn een krachtig hulpmiddel bij de bevalling. Een ontspanningstechniek kan zijn om bewust met je gedachten ergens op te focussen, bijvoorbeeld een visualisatie of positieve affirmaties. Daarbij denk je aan een beeld of een spreuk die je in gedachten neemt, en dat leidt af.

Een visualisatie kan bijvoorbeeld zijn golven die aanspoelen op het strand, of een mooie plek waar je wel eens zijn geweest. Een positieve affirmatie of spreuk kan van alles zijn, als het maar iets positiefs is en jij er kracht uit haalt. “We doen dit samen”, of “Je bent welkom baby”.

Een andere ontspanningstechniek is om te focussen op één plek in je lichaam. Probeer bijvoorbeeld je verschillende lichaamsdelen een voor een te ontspannen: je gezicht, je schouders, je armen en handen, je billen, benen en voeten.

Muziek

Muziek kan ook een fijn ontspanningsmiddel zijn. Je kunt kiezen voor muziek waar jij van rustig van wordt of nummers kiezen die jou energie geven of waar je vrolijke herinneringen aan hebt. Wiebel met je benen, loop, dans en beweeg, waar je ook bent. Misschien vind je het ook fijn om geluid te maken, te zingen of te neuriën. Doe waar jij je comfortabel bij voelt.

Sfeer

Een intieme, veilige sfeer is enorm belangrijk om de hormonen hun werk te laten doen. Denk daarbij aan warmte, gedimd licht. Zet je telefoon uit of op stil. Omring je met spullen mee die jou een vertrouwd en fijn gevoel geven. Of dat nou een knuffel, een (voedings)kussen of deken, een olie of bodylotion, of een eigen playlist is: jij mag bepalen hoe je jouw kamer zo fijn mogelijk maakt.

Etherische olie zoals lavendel kan helpen bij ontspanning. Je kunt een geurtje of geurstokjes meenemen. Een kaars is in het ziekenhuis minder handig in verband met de brandveiligheid, een lampje of nepkaarsje op batterijen kan wel.

TENS

Een geboorte-TENS apparaat is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomschokjes geeft tijdens een wee. Klinkt gek, maar dit is ongevaarlijk voor jou en voor je baby. De prikkel van een stroomschokje komt via het ruggenmerg eerder aan bij de hersenen dan de prikkel van de wee, waardoor de pijnprikkel van de wee verminderd. Je bedient het apparaatje zelf – wat je een gevoel van controle kan geven.

Verlichting

Zorg voor aangepaste verlichting. Zacht (gedempt) licht bevordert de aanmaak van hormonen, harde en felle lichten kun je beter vermijden. Je kunt de gordijnen dichtdoen en een klein (nacht)lampje meenemen van huis. Zo ondersteun je het natuurlijke hormonale proces dat hoort bij een bevalling, ook als je in het ziekenhuis bent.

In overleg met het ziekenhuispersoneel is er vaak veel mogelijk. Vraag of het geluid van een monitor of apparatuur zachter of uit kan, als je dat prettig vindt. Je kunt afspraken maken over de aanwezigheid van het ziekenhuispersoneel. Wil je zo min mogelijk gestoord worden en niet continue aanwezigheid van andere mensen? Maakt dit duidelijk in je geboorteplan en bespreek dit met het ziekenhuispersoneel. Zorg dat je de mensen om je heen hebt die jij vertrouwt en die je helpen te ontspannen. Vind je bepaalde mensen niet fijn of krijg je daar negatieve energie van? Geef dit dan aan bij het personeel in het ziekenhuis.

Meer lezen?

Moeders delen hun beste tips en adviezen voor de bevalling
Handige hulpmiddelen tijdens je bevalling

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief