kinderopvang pedagogisch medewerker werkdag
13/05/2025

Een dag in het leven van de pedagogisch medewerker

Al 16 jaar werk ik met veel plezier in de kinderopvang. Ben je benieuwd hoe een werkdag er voor een groepsleidster op de peutergroep – van 1,5 tot 4 jaar – uitziet? A day in the life van een pedagogisch medewerker of PM’er: ik neem je graag mee in mijn dagroutine van mijn vroege dienst. 

De meeste kinderopvang-organisaties werken met diensten. De meest voorkomende diensten zijn de vroege dienst (7:30 tot 17:00), de tussendienst (8:15-17:45) en de late dienst (09:00-18:30). Afhankelijk van de hoeveelheid kinderen of een specifieke dagindeling wordt er vaak gewerkt met de vroege en late diensten.

De vroege dienst op de peutergroep begint

7:30: ik begin mijn dag en ben meestal om 7:15 al aanwezig.

Ik bekijk de mail, de overdrachten van de vorige dag, vul voorraden aan, bereid een activiteit voor en zet de groepsruimte klaar. Natuurlijk vergeet ik ook niet om een lekker kopje koffie voor mezelf te maken. Ik leg speelgoed of taakjes klaar zodat de kinderen meteen kunnen beginnen met spelen. 

De meeste kinderen komen binnen tussen 8 en 8:45 uur. Met de binnenkomende ouder heb ik een overdracht. Dit gaat meestal over hoe het kind geslapen of gegeten heeft en of er verder nog bijzonderheden zijn. Ook komt rond 9 uur mijn collega van de late dienst binnen. Ik heb dan overdracht over de kinderen die er zijn en we overleggen over wat we die dag gaan doen en bespreken we de taakverdeling.

Liedje, kring en fruit-moment

Om 9:30 roepen we de kinderen en beginnen we in de kring met een liedje, leggen we uit wat er die dag gaat gebeuren en lezen we voor, een gezellige start van de dag! Hierna is het tijd voor fruit. 

kind altijd meer eten

Na het fruit eten is er (afhankelijk van of er een thema is en het weer) tijd voor muziekles, buitenspelen, een uitje of een knutselactiviteit. Een collega neemt de oudere kinderen vaak even apart mee, zodat de jongere kinderen de rust hebben om goed tot spel te kunnen komen. De oudste kinderen richten zich vaak op een taakje, of een thema-activiteit omdat ze even wat meer uitdaging nodig hebben. 

Aan tafel: broodje eten

Om 11:15 is het tijd om gezamenlijk op te ruimen waarna we aan tafel gaan voor de broodmaaltijd. Na het eten leveren de kinderen zelf hun bord en beker in en pakken een washandje om hun gezicht schoon te poetsen.

Slapen

De kinderen die nog slapen gaan naar bed en de oudsten blijven wakker. Vaak is dit de tijd dat de leidsters hun administratie even bij kunnen werken, een overdracht in het ouderportaal kunnen sturen en de groepsruimte even schoonmaken, of overleg hebben. Ook hebben wij in deze tijd onze pauzes waarbij er steeds een leidster bij de wakkere kinderen aanwezig is. Bij terugkomst gaat de volgende leidster met pauze. 

Rond 15:00 zijn de meeste kinderen wakker en is het tijd voor de groentesnack met een crackertje. Vaak wordt er in de middag buiten gespeeld. De ene leidster blijft bij de kinderen, terwijl de andere de groepsruimte schoonmaakt en de was wegbrengt. 

Om 17:00 zit dan mijn dienst erop. Afhankelijk van de grootte van mijn eigen administratieve taken heb ik soms nog een oudergesprek of telefoontje waardoor mijn werkdag nog wat uitloopt. Maar in principe kan ik om 17:00 voldaan mijn werkdag afsluiten. Ik zeg mijn collega’s die afsluiten, gedag en geniet lekker van mijn vrije avond! 

Meer lezen?

Jody beviel van haar dochter in Spanje

De geheimen van het kinderdagverblijf

Gratis een wekelijkse update?

How About Mom nieuwsbrief: korting, tips en de beste gelezen verhalen