Monkey Platter (via EatingWell)
03/09/2022

Wat is een monkey platter (en hoe kan dit jouw kindje beter laten slapen)?

Heb jij weleens van het woord monkey platter gehoord? Je kunt dit het beste zien als een borrelplank voor peuters. Het idee van een zogeheten monkey platter of apenplankje is dat je jouw kindje verschillende soorten eten voorlegt en hem of haar zelf laat bepalen wat en wanneer er wordt gegeten. Een monkey platter kan het niet alleen makkelijker maken om je kindje gezond(er) te laten eten, het kan met de juiste voedingsmiddelen ook ervoor zorgen dat jouw kindje daarna beter gaat slapen. Hoe werkt dat?

Misschien heb jij ook gemerkt dat het avondeten doorgaans niet het beste moment van de dag is om jouw kindje te laten eten. Laat staan groentes te geven…

Hoewel het soms frustrerend kan zijn dat jouw vers gekookte maaltijd met opgetrokken neus weggeschoven wordt, is het belangrijk om ook naar het ritme van jouw kindje te kijken. Als hij of zij een uurtje voor het eten wél om eten vroeg, is dat misschien een goed moment om iets gezonds aan te bieden. Een monkey platter is dan een goed idee.

Monkey platter

Voor een monkey platter kun je een gewoon bord of plankje gebruiken, maar ook een speciaal bord met losse vakjes kiezen. Op zo’n plankje kun je verschillende kleine hapjes leggen, bijvoorbeeld: stukjes appel, komkommer, blauwe besjes, aardbeien, paprika, gesneden kerstomaatjes, rozijntjes, worteltjes, goji besjes, pijnboompitten, cashew nootjes, edamame boontjes, frambozen, hummus, crackertjes, soepstengels, plakjes worst, blokjes kaas, stukjes ontbijtkoek of een gekookt eitje.

Voeding en slaap

Bied jij jouw monkey platter aan het einde van de dag aan? Dan kun je ervoor zorgen dat er op het bordje (ook) eten ligt met voedingsstoffen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan goede slaap. Eén van die voedingsstoffen is melatonine, ook wel bekend als het slaaphormoon. Melatonine zit onder andere in banaan, amandelen, kersen en walnoten.

Bepaalde stoffen ondersteunen de aanmaak van melatonine, waaronder calcium (dit zit in zuivel en in zalm). Kalium helpt ook bij de aanmaak van melatonine én werkt ontspannend voor de spieren. Kalium vind je onder andere in papaya, zoete aardappel en banaan.

Beter slapen

Daarnaast zijn er nog andere vitamines en mineralen die slaap kunnen bevorderen. Vitamine D bevordert de diepe slaap. De meeste kindjes krijgen dit als supplement tot ze vier jaar zijn, maar het zit ook in vette vis zoals zalm en makreel. Magnesium helpt bij slapeloosheid en vind je onder andere in avocado, amandelen en banaan.

Zoals je ziet is banaan om meerdere redenen een goede snack om op de monkey platter te leggen, maar amandelen, stukje avocado, stukjes zoete aardappel (uit de oven of gekookt) zijn ook goede aanvullingen.

Alles weten over slaap bij baby’s en kinderen tot en met 4 jaar? How About Mom en slaapcoach Simone lanceren volgende week de meest uitgebreide online cursus gericht op slaap. Hou onze cursus pagina in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven (en van onze kortingsactie te profiteren!).

Meer lezen?
Dít kun jij overdag doen om jouw kind ‘s avonds makkelijker te laten slapen
Van geen suiker tot altijd samen slapen: Kyra hanteert een natuurlijke opvoedstijl voor haar dochter

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief