Aandacht voor jouw transformatie tot mama: mijn drie lessen

Het is gelukt: je bent zwanger, zwanger van je eerste kindje. Je geluk kan niet op, iedereen is enthousiast en de eerste babycadeautjes stromen al snel binnen. Je bent gefocust op een gezonde zwangerschap en bereidt je voor op de komst van jullie kleintje. Alle aandacht en liefde gaat uit naar het nieuwe leven in je buik. Naast de gevoelens van blijdschap en enthousiasme ervaar je wellicht ook veel onzekerheid, twijfels en heb je naast lichamelijke klachten (zoals extreme vermoeidheid en misselijkheid) moeite met het managen van emoties en gedachten. 

Althans, zo ervaarde ik het. Ik voelde me vaak niet mijzelf en bovenop de lichamelijke en mentale klachten komen de praktische dingen die geregeld moeten worden: afspraken bij de verloskundige, controle echo’s, de kraamzorg en de kinderopvang, je hebt een hele babyuitzet nodig en om het helemaal af te maken, gingen wij ook nog verhuizen. Een ideale combinatie… Het resultaat: bijna alleen maar focus naar buiten toe. Met als gevolg, dat ik mij totaal niet bewust was van de transformatie die ik aan het ondergaan ben. Van jonge vrouw, naar zwangere en straks mama. Ergens halverwege het tweede trimester ging er bij mij een knopje om en ontstond er meer focus naar binnen toe: aandacht voor die transformatie tot mama. 

Die focus ontstond met name door onderstaande drie punten waar ik mee aan de slag ging. Misschien helpen ze jou ook.

  1. Aan de slag met twijfels en angsten

Bij een eerste kindje is alles nieuw, je ervaart veel verschillende sensaties in je lichaam, in gedachten en gevoelens en ook je vertrouwde omgeving gaat anders met je om. Hierdoor ervaar je misschien twijfels, je maakt je zorgen en wellicht heb je ook angsten. Angsten voor het verloop van je zwangerschap, voor de bevalling en/of de komst van je kleintje: want je wilt immers alles goed doen. 

Bij de verloskundige krijg je informatie en ook heb je tegenwoordig veel fijne apps (zoals How About Mom). Probeer jezelf zo goed mogelijk, op verschillende manieren te informeren. Kies een aantal boeken uit die je aanspreken, meld je aan voor een zwangerschapscursus, volg monfluencers en/of vraag advies van mama’s om je heen. 

Neem regelmatig de tijd om je ‘angsten’ aan te kijken en doe dit stap voor stap. Zo hoef je bijvoorbeeld in je eerste trimester echt nog niet bezig te gaan met je bevalling, daar ontstaat vanzelf behoefte voor. Verdiep jezelf op je eigen tempo. Doe wat goed voelt. 

  1. Momentjes van ontspanning 

Wanneer je het net als ik al een uitdaging vond om voor je zwangerschap te ontspannen en momenten van rust in te plannen, dan heb je nu wellicht helemaal moeite. Zo wilde ik er (en stiekem soms nog steeds) ‘extra’ van genieten wanneer ik wel een goede dag, vol energie had. Maar, elke keer als ik vol enthousiasme mijn goede dagen vol plande met leuke dingen, ook nog moest werken en eerder genoemde dingen moest regelen, kwam ik al snel weer van een koude kermis thuis. Uitgeput wakker worden na 8 a 9 uur slaap, halverwege de werkdag echt een dutje nodig hebben maar het (natuurlijk) niet doen en zo jezelf lekker tegen werken. Mijn tip: plan maximaal 1 activiteit per weekend en kijk doordeweeks per dag waar je behoefte aan hebt. Probeer daarnaast regelmatig iets te doen waardoor jij ontspant. Denk aan muziek luisteren, ontspanningsoefeningen doen, yoga, een wandeling maken. Plan een facial in, laat je nagels doen, ga naar de kapper. Verzin iets fijns voor jezelf, al is het maar een half uurtje per dag.

  1. In gesprek met jezelf

En als laatst, maar zeker niet ‘least’. Check in bij jezelf, sta regelmatig stil bij: hoe voel ik me? Waar heb ik behoefte aan op dit moment? Voor mij werkt schrijven fijn, mijn gedachten op papier zetten geeft mij meer grip op gedachten en gevoelens. Daarnaast helpt het mij om zorgen/twijfels/angsten los te laten. Misschien werkt dit voor jou ook, of misschien weet je iets anders dat werkt. 

Ik hoop dat dit je reminder is om daar (weer) tijd te maken, om aan de slag te zijn met jezelf. Jouw gedachten en gevoelens. Jouw twijfels en zorgen. Om op te laden en om stil te staan bij jezelf en deze bijzondere periode.


Over de gastblogger: Lisa is content creator. Taboe doorbreken, motiveren en inspireren. Nieuwsgierig naar nieuwe plekken, culturen, andere mensen en op dit moment in verwachting van haar eerste kindje.

How About Mom publiceert regelmatig gastblogs vanuit onze community van experts, (zorg)professionals en mede moms. Heb je ook interesse of wil je een bijdrage leveren? We horen graag van je via app@howaboutmom.nl.