avondeten gedoe
08/04/2022

Avondeten een gedoe? Waarom juist dit de lastigste maaltijd voor je kind is en hoe het anders kan

Auteur

Datum

Categorie

Share

Na een lange dag zet je snel een gezonde maaltijd op tafel, vol hoop dat je kind het ook eet. Terwijl je stiekem vermoedt dat je kind alleen de rijst eet. Overdag eet je kind voldoende, maar over het avondeten maak jij je soms best zorgen. De lastigste maaltijd van de dag is voor veel gezinnen het avondeten. Dit is zowel voor ouders als voor jonge kinderen het geval. Iris Vernooij, pedagoge en kindervoedingsdeskundige legt uit waarom juist het avondeten een gedoe is en vertelt hoe dit ook anders kan verlopen.

Zo kan jij zonder zorgen genieten van je gezonde maaltijd.

Veel druk op het avondeten

Het avondeten is de maaltijd waarbij kinderen de meeste moeite hebben, of waarbij ouders zich het meeste zorgen maken. Eén van redenen is dat aan het eind van de dag je kind moe is. Als je kind moe is, zal het minder snel open staan voor nieuw of spannend eten. Voor ons, als volwassenen, is dit net zo. Als we moe zijn, kiezen we sneller voor de makkelijke weg met een simpel of bekend gerecht.

Daarnaast bieden we bij het avondeten vaak de meeste variatie aan. Stel dat je kind iedere ochtend yoghurt met muesli en fruit krijgt en in de middag boterhammen, dan kan je kind snel wennen aan deze voedingsmiddelen doordat het regelmatig aangeboden wordt. Variatie voor het avondeten is hartstikke goed en gezond, maar daardoor kan het wel zijn dat je kind meer moet wennen. En dat maakt het avondeten wellicht lastiger.

Een andere reden is dat er best wat druk op het avondeten ligt. Veel van de dagelijkse hoeveelheid groente moet in deze maaltijd gegeten worden. Zo wordt het best een uitdaging, omdat je graag zou willen dat je kind voldoende groente eet.

Klinkt wel logisch hè? Laten we snel doorgaan naar de tips hoe je de druk van het avondeten kunt afhalen.

Minder gedoe bij avondeten? Dit is dé tip

Dé tip om de druk van het avondeten af te halen, is om groente verspreid over de dag aan te bieden. Overdag is je kind minder moe en daardoor zal het sneller nieuw eten proeven. Bovendien zal je kind zien dat groente eten normaal is én wordt het een stuk makkelijker om aan de dagelijkse hoeveelheid per dag te komen. Een handje spinazie, een tomaat en een paar plakjes komkommer overdag maakt soms al dat één stronkje broccoli tijdens het avondeten al genoeg is. Zo gaat de druk van het avondeten af en ontstaat er ruimte voor een luchtige, ontspannen én gezellige maaltijd.

Iedere stap is al winst. Probeer eerst één extra eetmoment te creëren waarbij je groente aanbiedt. Kies bijvoorbeeld voor het ontbijt een smoothie met spinazie en aardbei of een havermoutmuffin met courgette. Of voor de lunch een wortelpannenkoek of een pompoensoepje. Als tussendoortjes zijn er ook talloze opties met groente, waaronder snackgroente. Wist je dat je zelfs lekkere ijsjes met groente kan aanbieden? Kijk op mijn website voor meer inspiratie én recepten.

Over de gastblogger:

Iris Vernooij is pedagoog en kindervoedingsdeskundige en aangesloten als expert bij How About Mom. Vanuit haar bedrijf STERK & ZOET ondersteunt zij ouders bij de opvoeding en voeding van hun kind(eren). Een combinatie die onlosmakelijk aan elkaar verbonden is, want als je een gezonde maaltijd gekookt hebt, dan wil je ook dat het gegeten wordt. Je kan bij Iris terecht voor persoonlijke ondersteuning, cursussen, webinars en toffe producten om van gezond eten een feestje te maken.

Meer lezen?

Dít vinden jullie verrassend genoeg de grootste uitdaging in de opvoeding
Niets eens over de opvoeding? Hier lopen andere moeders tegenaan

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief