15/12/2021

Gastblog: Waarom heb ik zo’n trek in ongezond eten?

Weer een zak chips leeg of een pak koek weggewerkt. Je lijkt er gewoon totaal geen controle over te hebben. Alles gaat (stiekem) op en je voelt je er eigenlijk helemaal niet fijn bij. Tijdens de zwangerschap weten we dat je door de trimesters heen gekke trek kan hebben, de stereotypering van augurken met slagroom bijvoorbeeld. Maar eenmaal bevallen, vinden we dat ook die ‘gekke’ cravings gelijk weer terug naar normaal moeten.

Afvallen op wilskracht werkt niet

Je hebt vast gemerkt dat jouw strategieën van vroeger – pre-baby – helemaal niet effectief zijn. In mijn praktijk hoor ik vaak van moeders dat waar koolhydraten vermijden, een suikervrij, glutenvrij of allesvrij dieet, altijd het recept was voor succes, het nu weinig zoden aan de dijk zet. Niet alleen voor hun gewicht – dat door de ongezonde trek lastig lager wordt – maar ook krijgen ze er niet meer energie van en voelen ze zich er niet beter bij.

We zijn zo gewend om met de harde hand verandering af te dwingen. Met wilskracht dus. En daar is veel energie voor nodig, maar het laat ook weinig ruimte voor flexibiliteit. En laat flexibiliteit nou hetgeen zijn wat je zeker in de beginfase met je kleintje(s) niet hebt. Jouw routine wordt door hun grillen bepaald waardoor het heel lastig is om door te duwen met jouw plan wanneer je constant moet meebewegen.

En wanneer je geen energie hebt, dan overzie je ook niet waar er ruimte is voor jou. En wat je anders kan doen. Ook ontbreekt het je aan de ruimte om de verandering vast te houden.

Vergeet ook niet dat de invloed van je hormonen hierin erg hardnekkig. Dat los je niet op door nóg meer op je te nemen. En ook niet door je plan om van je ongezonde trek af te komen zo in te richten dat falen gegarandeerd is. Want vaak leggen we de lat zo hoog voor onszelf. Vanaf nu moet het helemaal en altijd anders, en als het niet lukt dan voel je je nog slechter.  Niet bepaald een fijne vicieuze cirkel om je gezonder te gaan voelen.

Stap voor stap

Hoe we denken over verandering is enorm belangrijk. Het idee van gezonder leven, verbinden we aan grootschalige veranderingen. Alleen als we heel zwart-wit zijn in onze benadering kunnen we ons weer goed voelen. Alle keukenkastjes moeten opgeschoond en ‘gezonder’ worden. ‘Ik mag nooit meer chocolade, chips, alcohol…’ of vul maar in. Zoals je vast hebt gemerkt, werkt deze strenge aanpak niet. Dat houd je een paar dagen vol en daarna neemt je ongezonde trek het over. Puur op wilskracht een verandering volhouden, is enorm uitdagend. Zeker in deze fase van je leven.

Je hormonen wéér!

Wist je dat de hormonale veranderingen in je lichaam ook kunnen leiden tot veranderingen in je smaakpapillen? En dus ook de ongezonde dingen waar je constant zin in hebt. Dit is dan ook de sleutel naar je ongezonde trek pijnloos de baas zijn én je hormonen ondersteunen. Namelijk het voeden van je darmen.

En daarmee bedoel ik je darmflora. Je draagt ongeveer 1,5 kilogram aan micro-organismen bij je die voor 95% in je darmen leven. Deze kleine beestjes bepalen voor een groot gedeelte je trek. De werking van ons darmflora is complex, maar  kort gezegd: uit onderzoeken weten we wel dat het voeden van jezelf met ongezonde voeding – met veel suiker, vet en zout – deze overgroei van ‘slechte’ bacteriën stimuleert. Hoe meer je de balans verschuift naar de kant van de gezonde bacteriën hoe minder slechte trek je zal hebben. Simpel toch?

Daarbij leiden de goede bacteriën en schimmels tot allerlei voordelen zoals het oplossen van je mama brein, de onrust in je lichaam, menstruatieklachten en slapeloosheid om er een paar op te noemen. Het is belangrijk om te beseffen dat je trek in ongezonde voedingsmiddelen ook diep verbonden is met je stemming. Een gezonde darmflora bevordert namelijk de aanmaak van stoffen die je blij maken, je angstige gevoelens verminderen, en je helpen omgaan met stress. 

Heb je vaak last van een rommelige buik? Denk daarbij aan buikkrampen, een opgeblazen buik, winderigheid, maagzuur, wisselende ontlasting, diarree of obstipatie (je doet minder dan éénmaal per dag een grote boodschap). Dan is hier zeker werk aan de winkel. En weet je nu zeker dat het veel meer beïnvloedt dan alleen je spijsvertering. 

Hoe werk je toe naar een gezondere spijsvertering?

Begin klein. Er is veel wat je zou kunnen doen, maar door elke week iets te kiezen uit de lijst hieronder weet je op een gegeven moment heel goed wat voor je werkt. En ontstaat er ruimte om dagelijks te variëren. 

  • Gefermenteerde voeding

Eet dagelijks gefermenteerde voeding of drink een gefermenteerd drankje. Als je hier gelijk bij denkt, bah, weet dan dat het een kwestie is van gewenning aan de zure smaak. Maar ook dat je dan juist goede darmflora mist waardoor je smaakpapillen door de slechteriken gevangen worden gehouden. En zoals je al hebt begrepen, zorgt fermentatie ervoor dat een voedingsmiddel zuur wordt. Dit komt door de goede bacteriën die het eten of drinken voor-verteren en melkzuur vrijmaken. Door hier meer van te nemen, voeg je goede beestjes toe en verbeter je de balans in je buik. Waar moet je aan denken?

  1. Elke dag een eetlepel kimchi, ingemaakte groenten of een hap rauwe en ongepasteuriseerde zuurkool bij je avondmaaltijd 
  2. Drink elke dag een klein glaasje (50ml) brooddrank, water kefir, rauwe melk kefir of zuurkoolsap.

Als je het heel vies vindt, neem dan nog minder. Een slokje kefir elke dag is beter dan niks. Je bent per slot van rekening hele kleine beestjes aan het voeden.

  • Vezels

Als we het woord vezels horen dan denken we vaak aan vezelzakjes of volkorenbrood. Maar vezelrijk eten, doe je vooral wanneer je minimaal 350 gram groenten per dag eet. Maar ook fruit, ongebrande en ongezouten noten, zaden, pitten, bonen en peulvruchten zijn enorm vezelrijk.

Dit is namelijk de voeding voor de goede beestjes in je buik oftewel prebiotica. Hoe meer je ze voedt, hoe beter ze hun werk kunnen doen en hoe meer de balans verschuift naar meer goede bacteriën. Probeer dagelijks bij één maaltijd een vezelbron toe te voegen. Dat kan zijn een eetlepel hele lijnzaad over je salade heen of extra handjes bladgroenten op je bord voordat je opschept. 

  • Vocht

Het komt nogal vaak voor dat ik moeders spreek die heel weinig vocht binnenkrijgen. Zonder voldoende vocht zit je jouw spijsvertering in de weg. Zeker wanneer je meer vezels eet dan raak je nog meer opgeblazen als je onvoldoende drinkt.

De stelregel is om 30ml per kilo lichaamsgewicht te drinken. Als je 60 kg weegt dan gaat het om 1,8 liter aan vocht toevoegende dranken (en als je borstvoeding geeft dan wil je bij elke voeding een grote glas water extra drinken). Met vocht toevoegende dranken wil je denken aan water, kruidenthee en pure groentesappen en dus geen koffie, vruchtensappen en frisdrank. Wanneer je al veel drinkt en je daar niet fijn bij voelt dan is het zaak dat je mineralen toevoegt aan je water, zodat je alle vocht kunt absorberen. 

Een simpel recept is deze:

– 500ml water

– 100ml ongezoete kokoswater

– een snufje Keltisch zeezout

– een halve uitgeperste citroen

Kies uit deze lijst iets uit wat je aanspreekt en doe je best dat de komende tijd dagelijks te doen. Je zult merken dat je lichaam veel beter reageert op een zachte hand elke dag dan tanden op elkaar en jezelf straffen. 

Want het meest radicale wat je kunt doen, is één kleine aanpassing kiezen waar jij je elke dag aan kunt houden. En als dat lukt, vier dat een beetje, want met alle ballen die je in de lucht aan het houden bent, is dat fantastisch. Het gaat niet om perfectie, het gaat om consistentie. En als het 80% van de tijd lukt dan ben je geweldig bezig.


Mijn naam is Desirée Domacassé en ik ben de oprichter van Daisy’s Yellow Pepper. Al meer dan 4 jaar bestaat mijn orthomoleculaire praktijk waarbinnen (nieuwe) moeders worden geholpen met het ontzwangeren. Als therapeut heb ik een specialisatie in hormonen, natuurvoeding, het immuunsysteem, postnatale depletie en ben ik darmtherapeut. Voor het coachen binnen de praktijk maak ik gebruik van de kennis die ik heb als gedragseconoom (MSc) en daarnaast ben ik ooit danseres geweest. Ik haalde onlangs mijn master diploma Gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ik geloof dat een holistische benadering – die gecombineerd wordt met een wetenschappelijke basis – de beste resultaten oplevert.

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief