Al op jonge leeftijd zitten kinderen gefascineerd naar een beeldscherm te kijken. De smartphone heeft veel te bieden, maar zorgt ook veel problemen. Jonge kinderen kunnen moeite hebben met concentreren, bijziendheidsklachten en slaaptekort krijgen. Reden voor Sofie en Nicolette om SchermTijgers te starten, een lesprogramma voor het basisonderwijs.
Nicolette Albada is expert op het gebied van communicatie met kinderen en aangesloten bij How About Mom als expert. Ze vertelt: ‘De meeste kinderen krijgen rond hun tiende hun eerste smartphone, maar ze bezitten nauwelijks vaardigheden om hier op een gezonde manier mee om te gaan.’
‘Het is dan ook geen verrassing dat we steeds meer kinderen zien met klachten zoals angst, eenzaamheid, onzekerheid en vermoeidheid en een gevoel van fear of missing out (FOMO), die gerelateerd zijn aan of sterk in verband worden gebracht met schermgebruik. Schermeducatie is hard nodig.’
Sofie en Nicolette ontwikkelden daarom SchermTijgers, een kant-en-klaar eHealth programma voor kinderen van groep 6, 7 en 8 om schermvaardigheden te ontwikkelen.
SchermTijgers in de DigiJungle
Waarom schermtijgers? Nicolette: ‘Omdat kinderen van nu opgroeien in een digitale jungle. Met een smartphone bellen kinderen nauwelijks, maar scrollen, liken, swipen, delen en gamen ze naar hartenlust. Ze komen gemakkelijk op plekken of in situaties terecht waar hun kinderbrein nog niet klaar voor is. Vandaar SchermTijgers in de DigiJungle, zoals we het internet noemen.’
Het programma bestaat uit vier thema’s die worden uitgelegd in humorvolle filmpjes op het digibord, zegt Nicolette. ‘We staan daarin stil bij gedrag, emoties, houding en de afspraken in de groep. Zo worden kinderen zich bijvoorbeeld bewust van de ‘afleiders’ in de DigiJungle en welke invloed die hebben. Ook staan we stil bij hun gedrag en emoties in app-groepen.’
Digitale vaardigheden op de basisschool
Volgens Nicolette geven kinderen in de bovenbouw zelf ook aan dat ze minder productief zijn met een scherm in de buurt en dat ze moeite hebben om ervan los te komen. Daarom richt SchermTijgers zich op de laatste klassen van de basisschool, om daar al te helpen met digitale vaardigheden ontwikkelen waar kinderen als pubers baat bij hebben. In het programma worden ook de ThuisTijgers – het thuisfront – betrokken.
‘Inmiddels zijn we net klaar met testen in vier klassen en krijgen we hele mooie feedback. Kinderen delen veel over hun schermgebruik en leerkrachten geven aan dat het een fijn lesprogramma is. Het doel? SchermTijgers zijn de baas over hun scherm, en niet andersom’, besluit Nicolette.
‘Voor het schooljaar 2024 en 2025 willen we starten met SchermTijgers op zoveel mogelijk scholen. Hoe meer scholen inzetten op schermvaardigheden aanleren, hoe beter.’