Waarom ademhalingsoefeningen tijdens je zwangerschap belangrijk zijn
24/04/2022

Waarom ademhalingsoefeningen tijdens je zwangerschap belangrijk zijn

Adem in, adem uit: we weten allemaal dat een goede ademhaling zorgt voor meer ontspanning. Maar wist je dat ademhalingsoefeningen ook kunnen bijdragen aan een verhoogde zuurstoftoevoer en het verbeteren van je bloedsomloop? In dit artikel lees je dan ook waarom ademhalingsoefeningen tijdens je zwangerschap belangrijk kunnen zijn.

Uiteraard is het ook na je bevalling goed om regelmatig ademhalingsoefeningen te doen.

Ademaling tijdens de zwangerschap

Het is goed om te weten dat we met ademhalingsoefeningen oefeningen bedoelen waarop je je focust op een gecontroleerde, diepe ademhaling. Gedurende de dag halen we vaak snel en oppervlakkig adem, maar het is ook goed om dagelijks een moment stil te staan bij je ademhaling en die gecontroleerd uit te voeren. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor het kleintje in je buik.

Een van de voornaamste redenen waarom zwangere vrouwen ademhalingsoefeningen doen is vanwege het feit dat het hen een ontspannen gevoel geeft. Een andere veelgenoemde reden is het verminderen eventuele kortademigheid die vrouwen ervaren tijdens hun zwangerschap. Halverwege het tweede trimester ervaart maar liefst 76 % van de zwangere vrouwen kortademigheid. Focus op je ademhaling kan dat verlichten.

Is het veilig om ademhalingsoefeningen te doen?

Het is altijd goed om je bewust te zijn van je lichaam, maar als je zwanger bent is dat nog belangrijker. Vandaar dat het het allerbelangrijkste is om naar je lichaam te luisteren en niet over je grenzen heen te gaan. Dat geldt ook voor ademhalingsoefeningen.

In principe is het uitoefenen van ademhalingsoefeningen veilig om te doen, maar wordt het wel afgeraden om oefeningen te doen waarbij je je adem een korte periode moet inhouden. Door het inhouden van je adem loop je het risico dat het kindje in je buik voor een klein moment iets minder zuurstof krijgt. Ook is het goed om ademhalingsoefeningen waarin je kort en snel moet ademhalen, te vermijden.

De voordelen

Wie duikt in de wetenschap over ademhalingsoefeningen in combinatie met een zwangerschap, komt te weten dat zo nu en dan geconcentreerd ademhalen gezond is voor zowel moeder als ongeboren baby. Ademhalingsoefeningen tijdens je zwangerschap kunnen helpen om:

  • De bloedsomloop te verbeteren.
  • De zuurstoftoevoer naar je lichaam en je kindje te verhogen.
  • Afvalstoffen gemakkelijker en sneller uit je lichaam te verwijderen.
  • Stress te verminderen en meer te ontspannen.

Daarnaast leer je door het doen van ademhalingsoefeningen ook om juist te blijven ademenen in stressvolle of pijnlijke situaties. Die technieken kun je later tijdens je bevalling ook weer inzetten waardoor het ontspannen tijdens de geboorte van je kind wellicht wat makkelijker wordt.

Zwangerschapsyoga

Lukt het jou een beetje om te ontspannen tijdens je zwangerschap? Samen met gecertificeerd (zwangerschaps)yogadocent Milou ontwikkelden we een cursus zwangerschapsyoga om jou fysiek en mentaal zo fit mogelijk te houden gedurende jouw hele zwangerschap. We helpen jou om contact te leggen met de baby in je buik en leren je ademhalingsoefeningen die je nu en tijdens de bevalling kunt inzetten.

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief