Foto door Lieveling Fotografie

Vijf vragen aan: Ina (yogadocente)

Iedere eerste dinsdag van de maand kun je om 20.00 terecht op de Instagram van How about mom (in Story’s) voor een online spreekuur. We nodigen verschillende medische experts uit, van een seksuoloog tot een psycholoog, van gynaecoloog tot bekkenbodemfysiotherapeut, en leggen aan hen jullie (en onze!) vragen voor. De vragen die deze week aan yogadocente Ina werden gesteld, delen we hier.

  1. Wat gebeurt er met je houding wanneer je zwanger bent?
    Je zwaartepunt verandert iedere dag. Twee varianten zie ik vaak. Holle onderrug of ronde schouders. Kun je daar gedurende dag een paar keer op letten en je rug lekker strekken en ruimte maken?
  2. Waarom is een goede houding (extra) belangrijk als je zwanger bent?
    Juist omdat er zo veel verandert in je lijf, wil je letterlijk en figuurlijk in balans blijven. Je wilt ruimte creeren voor je baby, je adem, je organen, zonder dat je je onderrug of bekken overbelast.
  3. Waar kan ik met sporten of bewegen op letten?
    Mijn advies is om je bekken zo symmetrisch mogelijk te houden, diepe lunges te voorkomen, geen diepe draaiingen te doen en op te passen met hardlopen. Liep je voor je zwangerschap marathons? Dan kun je nu misschien nog lekker een klein rondje joggen. Maar begin liever niet met hardlopen tijdens je zwangerschap.
  4. Waar kun je op letten, overdag of op werk bijvoorbeeld?
    Wissel zitten, staan, lopen met elkaar af. Je kunt bijvoorbeeld een yogabal aanschaffen. Zorgen dat je genoeg drinkt en daardoor vaak een loopje hebt naar de wc.
  5. Ik vind mijn werk sinds ik zwanger ben soms heel zwaar, wat kan ik daaraan doen?
    Wist je dat je recht hebt om extra pauzes tijdens je zwangerschap? En dat er ergens een ruimte moet zijn waar je je kunt terug trekken om te rusten? Dat zijn geen privileges, maar echt je rechten! Dus maak daar gebruik van. Vind je het nog steeds te zwaar? Bespreek het met je bedrijfsarts.
Tags: