How about mom laptop coffee

Hoe kun je als moeder dat schuldgevoel loslaten?

Ken je de term momguilt al? Een schuldgevoel dat samenhangt met het moeder-zijn en alle keuzes die je als moeder maakt. Vooral als het aankomt op werk, ervaren veel (nieuwe) moeders een schuldgevoel. In dit artikel vertellen we hoe je dat vervelende gevoel wat kunt verminderen.

We verwachten dat vrouwen werken alsof ze geen kinderen hebben, en kinderen opvoeden alsof ze niet werken. Zie daar het dilemma van veel werkende moeders. Die maatschappelijke verwachting van moeders/vrouwen kan een vervelend gevoel veroorzaken, en veel vrouwen voelen zich schuldig – schuldig wanneer ze werken en schuldig wanneer ze niet werken.

De grens tussen ons werk en onze privé-situatie vervaagt, nu we meer thuiswerken en vaker bereikbaar zijn. Zeker door de coronacrisis, waardoor veel mensen gedwongen worden om vanuit huis te werken. is het lastiger om je af te sluiten voor werk. Het gevolg? Je luistert half naar het verhaal van je kind, maar denkt intussen aan een situatie op werk of mail die je nog moet versturen. Je mist de verbinding met je kind of vind het lastig om je echt te concentreren op het ‘hier en nu’, waardoor je je schuldig kunt voelen of het gevoel hebt te falen.

Waardoor ontstaat dat schuldgevoel?

Volgens psycholoog Marjolein Brandenburg wordt dat schuldgevoel dat veel vrouwen beschrijven veroorzaakt door drie factoren. Je bent sinds de geboorte van jouw kind verantwoordelijk voor een persoon die nog geen eigen keuzes kan maken. De keuzes die jij maakt hebben invloed op jouw kindje en daarmee draag je een grote verantwoordelijkheid met je mee.

Daarnaast heb je minder tijd als moeder, waardoor je prioriteiten moet stellen en keuzes moet maken. Dat betekent automatisch dat je af en toe ook dingen moet laten. De keuze voor het ene (je kindje, je carrière, een hobby) heeft vrijwel altijd impact op de andere opties (je gezin, sociale leven of huishouden). En tenslotte heb je ook te maken met verwachtingen van jezelf en jouw omgeving als het gaat om jouw doen en laten als moeder. Er zullen altijd dingen zijn die je vanzelf anders, beter, sneller of leuker moet doen of waarin jij denkt tekort te schieten tegenover je familie of vrienden.

Wat kan helpen bij het loslaten van dat schuldgevoel?

Geen of minder schuldgevoel ervaren, dat zou bovenaan je lange to-do-lijstje moeten staan. Schuldgevoel vreet je aan, verstoort je slaap en beïnvloedt je humeur. Het helpt om van een afstand naar dit schuldgevoel te kijken en het te analyseren. Hoe kun je een schuldgevoel loslaten? Hopelijk kunnen deze tips je daarbij helpen.

1. Vergeef jezelf

Schuldgevoel loslaten begint met niet te streng zijn voor jezelf, en jezelf niet te veroordelen voor jouw keuzes en omstandigheden. Schuldgevoel verandert in schaamte en het is emotioneel uitputtend om constant het gevoel te hebben dat je een slechte moeder, een slechte werknemer of een slechte vriendin of partner bent. Probeer om de redenen achter je keuzes voor ogen te houden. Elke keer als je bij jezelf denkt: ‘Ik voel me slecht over …’, vervang die gedachte dan door: ‘Ik heb die beslissing genomen omdat …’ en ga dan verder. Dus: probeer in plaats de gedachte ‘ik voel me slecht over het feit dat ik vandaag niet veel tijd heb doorgebracht met mijn kind’, te bedenken: ‘ik heb de beslissing genomen om vandaag te focussen op werk omdat ik aan mijn carrière wil werken. En zodat ik in het weekend/op mijn vrije dag er ook echt ben voor mijn kind’.

2. Zoek jouw waarden

Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat jouw waarden en drijfveren in het leven zijn. Als je die waarden eenmaal duidelijk hebt, wil je ernaar streven om in overeenstemming daarmee te leven. Stel dat je ‘tijd doorbrengen met mijn gezin’ als een van de belangrijkste waarden in jouw leven beschouwt. Als tijd met het gezin bovenaan je lijst staat, maar je hebt niet het gevoel dat je genoeg tijd samen doorbrengt, ontdoe je van schuldgevoelens door bewust manieren te vinden om meer tijd met je gezin door te brengen. Oefen met ‘nee’ zeggen tegen onnodige verplichtingen, zoals vrijwilligerswerk, verzoeken van vrienden of familie of activiteiten op school. Betrek je kinderen bij taken die je al doet, zoals klusjes in huis of koken. Of reserveer (delen van) de weekenden bewust voor tijd voor het gezin.

Door je leven zo goed mogelijk in te richten in overeenstemming met jouw waarden en drijfveren, voorkom je dat knagende gevoel van schuld of falen en het gevoel geen grip te hebben op je dagen,

3. Vraag om hulp

Hulp vragen. Veel vrouwen en moeders vinden dat lastig. Werkende moeders vergroten hun stressniveau’s juist door het allemaal zelf te (willen) doen – en dan te beseffen dat dat onmogelijk is. Om hulp vragen vereist oefening, maar als je eenmaal die eerste stap hebt gezet, zul je merken dat veel mensen in je omgeving graag helpen. En dat anderen om je heen hetzelfde gaan doen. We kunnen het niet genoeg benadrukken: vraag om hulp. Of dat nou vrienden, familie, buren, andere ouders op de opvang of betaalde hulp is. Je hoeft niet alles alleen te doen.

4. Weet: je bent goed genoeg

Perfecte moeders bestaan niet, perfectionistische moeders wel. Door de lat (te) hoog te leggen voor jezelf, houdt je ook een schuldgevoel in stand als werkende moeder. Kun je geloven dat goed ook ‘goed genoeg’ is? Je hoeft het niet perfect te doen. Je bent goed genoeg als moeder, en als werknemer.

En misschien helpt deze laatste gedachte je ook wel. Ons schuldgevoel is verbonden met empathie. Je schuldig voelen betekent dat je medeleven en bezorgdheid voelt voor de mensen om je heen. En dat is een hele mooie eigenschap. Het wegwerken van je schuldgevoel betekent niet dat je geen liefhebbende of goede moeder bent. Integendeel: door jouw empathische kwaliteiten wil je het graag goed doen voor de mensen om je heen.