How about mom bloemen kraamcadeau

Perfecte moeders bestaan niet, perfectionistische moeders wel

We kennen haar allemaal: de perfectionistische moeder. Of misschien ben je er zelf wel eentje… Een mama die een bepaald beeld voor ogen heeft van het moederschap en daar ook aan wil voldoen, zelfs als dat soms (onbewust) ten koste gaat van haar eigen geluk, gezondheid, of van haar partner of kinderen.

Perfectionistische moeders proberen vast te houden aan het perfecte plaatje. Van haar kinderen, huishouden, relatie, haar werk of het moederschap: ze legt de lat enorm hoog voor zichzelf. Herken jij je daarin? Dan zul je misschien ook ervaren hoe pittig dit is. Want als je altijd het gevoel hebt nog harder je best te moeten doen en op je tenen te moeten lopen, ben je niet meer in staat om je eigen zelf te zijn. Daardoor reageer je meer uit frustratie, angst, woede en vermoeidheid. Wat kan jou helpen als je perfectionistisch bent of dingen graag perfect wil doen?

Perfectie bestaat niet

Het belangrijkste wat je je moet realiseren is dit: perfecte moeders bestaan niet. Lees die zin nog even opnieuw. Perfecte. Moeders. Bestaan. Niet. Perfecte vaders ook niet trouwens.

Iedere ouder probeert het op zijn of haar manier zo goed mogelijk te doen. Je krijgt geen handleiding bij een baby, en je moet als ouder alles zelf uitzoeken en ervaren. Denk dat niet dat jij de enige bent die af en toe het gevoel van falen heeft. Dat gevoel van falen is bekend bij heel veel nieuwe vaders en moeders.

Perfectie is een illusie. Niemand kan perfect zijn. Er is op alles wel iets aan te merken. Als je streeft naar dingen perfect doen – terwijl ‘de perfecte moeder’ niet bestaat – dan verspil je kostbare tijd, energie, en aandacht die je ook in andere dingen zou kunnen steken. Probeer je dit (vaker) te realiseren. Geen een moeder of vader is perfect.

Kracht en belemmering

Perfectionisme is niet per se ‘slecht’: het kan zowel een kracht als een belemmering zijn. Het is een krachtig gevoel, omdat jij als perfectionist ontzettend gedreven bent om het goed te doen. Jouw perfectionisme maakt dat je uitdagingen aangaat en kansen aangrijpt om het nog beter te doen.

Tegelijkertijd is perfectionisme ook een belemmering, omdat je als perfectionist ook niet snel tevreden bent. Je denkt altijd dat je iets beter had kunnen doen, en jou bekruipt snel het gevoel van falen of onzekerheid. Je bent bang om fouten te maken, bang om afgewezen te worden en de controle te verliezen.

Wat kan jou helpen?

Hoe ga je hier als (aanstaande) moeder mee om? Hopelijk kunnen deze tips je helpen:

Door dingen te proberen en te falen, leren we
Kijk naar je kindje: die zal ook fout na fout maken en daarvan leren. Je kunt iets bestempelen als een fout, jezelf als een faalhaas zien en jezelf verschrikkelijk voelen. Maar je kunt ook – met wat meer compassie of zelfliefde – proberen te bekijken waardoor het ongewenste resultaat is veroorzaakt, hiervan leren en het nog eens proberen op een andere manier. Net zoals jouw kindje zal proberen op te staan, weer valt, en weer probeert op te staan.Er zijn dingen die jij bent, en er zijn dingen die jij doet. Als jij een fout maakt, dan is dat iets dat jij doet. Jij bent geen fout of mislukking. Probeer je gedachten los te zien van jouw persoonlijkheid. Net zoals jouw kindje geen mislukkeling is omdat ze de eerste paar keer omvalt, terwijl ze probeert te staan.

Voel (in plaats van denk)
Perfectionistische mensen hebben vaak enorm veel gedachten in hun hoofd. Daardoor ligt de focus minder op hun lijf. Terwijl je lijf vaak een goede graadmeter is voor hoe het met jou gaat. Is je ademhaling oppervlakkig, hoog in je borst, of juist diep, in je buik? Voel je je opgejaagd, onrustig en is je hartslag hoger? Het zijn allemaal tekenen van je lichaam, tekenen dat je jezelf voorbij loop. Durf jij nog te luisteren naar jouw lijf? Probeer wat vaker af te gaan op je gevoel en te luisteren naar je hart: voelt deze situatie goed aan voor jou? Voelt het fijn, of voel je je juist onprettig?

Kijk achterom – en kijk naar je kinderen
Vaak zijn perfectionisten gefocust op wat zij nog niet hebben bereikt, of wat nog niet goed gaat. Na ieder project of behaald doel is er wel weer iets anders dat nog beter kan. Maar probeer eens te kijken naar alles wat er al wel gelukt is. Sta eens stil bij jouw leven, kijk waar je dankbaar voor bent, en kijk achterom kijken naar wat je al bereikt hebt. Ook jouw kinderen kunnen je helpen om meer stil te staan bij vandaag, en niet bij wat volgende week, maand of jaar zal komen.

Herinner jezelf
Hang een briefje op in huis, een mooi kaartje, of zet een reminder in je telefoon. Herinner jezelf er bewust aan dat perfecte moeders niet bestaan, of dat schoonheid juist in imperfectie zit. Een reminder in je telefoon kan helpen, op een vast tijdstip op de dag, waardoor je elke keer gedwongen wordt om weer te voelen en hopelijk met wat afstand naar je leven te kijken. Jouw leven dat niet perfect hoeft te zijn.Je kunt pas de ‘perfecte moeder’ zijn als je hebt geaccepteerd dat die niet bestaan. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je kind(eren). Want als jij van jezelf eist dat je perfect bent, eis je dat (onbewust) ook van hen. Jouw kind(eren) groeien op met jou als rolmodel, als voorbeeld. En is dat iets wat je wil meegeven aan je kinderen? Dat zij alleen goed genoeg zijn als ze perfect zijn? Dat ze nooit fouten of misstappen mogen maken? Dat het altijd beter, mooier of sneller kan?

Er is niet één manier om een perfecte moeder te worden, maar er zijn wel honderden manieren om een geweldige mama te zijn.