11/08/2021

6 tips van een postpartum behandelaar om je voor te bereiden op de kraamtijd

Auteur

Datum

Categorie

Share

Share on facebook
Share on linkedin

Marieke is als postpartum behandelaar expert op het gebied van kraamtijd en verzorging van kersverse moeders. Wat zijn haar ultieme tips en advies als voorbereiding op de bevalling? Hoe neemt zij als postpartum behandelaar haar onrust in de laatste weken van de zwangerschap weg?

Inmiddels ben ik 35 weken zwanger. Ik las een tijdje terug een bericht van een moeder die de laatste weken zwangerschap omschreef als een achtbaankarretje dat nu op het hoogste punt staat en straks met volle vaart naar beneden stort, op weg naar de eerste bocht. En ik kan je vertellen: ik ga niet heel lekker op achtbanen. Andere mama’s zullen zich vast ook herkennen in deze laatste fase van onrust . Het enige dat helpt is ontspanning opzoeken, en proberen in je eigen bubbel te raken. Reden om te nestelen, je lichaam voor te bereiden en je kindje te verwelkomen. Lekker de boel de boel laten (ja, ook een verhuizing, het huishouden of de ‘perfecte’ moeder proberen te zijn voor de andere kindjes).

Prioriteit ook bij de kraamtijd

Als postpartum behandelaar heb ik nog iets gevonden waar ik mijn rust uit haal; ons zo goed mogelijk voorbereiden op de kraamweek. Sterker nog: mijn kraamplan ligt al weken klaar, terwijl ik het geboorteplan soms bijna vergeet. ‘Prioriteiten!’ roep ik steeds.

Met 20 weken had ik mijn postpartum box al in huis terwijl ik sinds vorige week pas begonnen ben met de geboorte-playlist. Want als dat achtbaankarretje eenmaal beneden is en je weer even opgelucht kan ademhalen begint het eigenlijk pas. Dan komt er nog een kurkentrekker en een looping vlak na een scherpe bocht. En dat terwijl je al zo moe bent, er nog bloed uit je vagina komt en je hormonen door je lichaam razen.

Ook hierop wil je voorbereid zijn en helaas krijg je daar vandaag de dag nog weinig hulp bij. We leven zo naar die bevalling toe dat we bijna vergeten dat ook de tijd daarna om aandacht en voorbereiding vraagt. Ik deel graag een aantal tips die mij nu helpen om mij voor te bereiden op deze crazy ride. Dit zijn de tips waardoor ik straks met een gerust hart aan de bevalling en de magische tijd daarna kan beginnen.

1. Kies je kraamzorg zorgvuldig

Er zijn tal van verschillende kraamverzorgenden en kraambureaus. Van grote organisaties met honderden medewerkers tot kraamverzorgenden die als zelfstandige werken. De één is lekker praktisch, de ander kiest voor de natuurlijke weg en weer een ander neemt jarenlange ervaring mee. Wat past bij jou? Durf streng te zijn! Het is belangrijk dat je dezelfde visie hebt en hetzelfde doel wilt bereiken tijdens de kraamweek.

Is rust jouw kernwoord? Zoek iemand die dit kan naleven. Voel je onzekerheid over het geven van borstvoeding? Zoek dan iemand die hierin een specialisatie heeft gevolgd. Ik ben zelf gegaan voor een zelfstandige kraamverzorgende. Dat betekent dat ze niet is aangesloten bij een praktijk en ik dus van tevoren weet dat zij degene is die de eerste 8 dagen naast mijn bed zal staan. We hebben een klik, delen dezelfde ideeën en ook mijn vriend voelt zich op zijn gemak bij haar. Voor mij was bijvoorbeeld een belangrijk punt: geen stress en niet (of zo min mogelijk) de baby vaker dan echt nodig wegen. Ik voel me niet altijd thuis bij de protocollen en richtlijnen, dus het zou mij niet helpen om een kraamverzorgende naast mijn bed te hebben staan die heel precies volgens het boekje werkt. Dus een fijne kraamzorg: check

2. Schrijf een kraamplan

Naast een geboorteplan heb ik ook een kraamplan klaarliggen. Daarin staan al onze wensen met betrekking tot de kraamweken. Nu voelt dit een beetje als onnodig omdat wij een zzp’er als kraamzorg hebben, maar stel dat zij ziek wordt, dan weet de vervanger direct wat belangrijk voor ons is. In dit kraamplan staat ook precies welke vitamines ik wanneer moet nemen en een lijst met telefoonnummers die handig zijn om snel bij de hand te hebben, zoals bijvoorbeeld die van de verloskundige of de dame die mijn placenta komt ophalen voor de capsulatie. Door samen een kraamplan te maken bereid je ook direct je partner voor op deze tijd. Ook voor hem of haar is dit een vermoeiende en intense tijd en het is goed om te weten dat jullie qua wensen en verwachtingen op dezelfde lijn liggen.

3. Verdiep je in postpartum hacks en tools

Als je je eenmaal verdiept in hoe je je kunt voorbereiden op de tijd ná de bevalling, vind je veel slimme mogelijkheden om je herstel te bevorderen. Ook als postpartum behandelaar haal ik er veel plezier uit om nieuwe inzichten op te doen. Ik heb nu de juiste kruiden klaarliggen om mixjes van te maken voor verschillende kwaaltjes zoals aambeien, nachtelijk zweten, hormonale balans en naweeën. Ook heb ik geregeld dat mijn placenta wordt opgehaald om tot capsules te worden gemaakt. Daarnaast komt er op het toilet een mandje te staan met daarin een thermoskan met kamillewater (werkt verzachtend bij uitscheuren of wondjes) plus twee speciale bidets om mee te spoelen, een krukje om mijn voeten op te zetten tijdens die eerste poepsessie (trust me, dat wil je) en verkoelende en verwarmende maandverbanden. Nog op mijn to do lijstje: een enorme waterfles kopen voor naast mijn bed, onderbroeken van mijn vriend passen (perfect voor die kraamverbanden in de eerste dagen) en de vriezer vol gooien met voedzame snacks en voedsel voor tijdens de kraamweek.

4. Bereid vrienden en familie voor

Heb je specifieke wensen tijdens de kraamweek? Deel dit op tijd met je omgeving. Zo hebben wij heel duidelijk gemaakt: geen visite, behalve de naaste familie, in de eerste 40 dagen na de geboorte. Ik ben opgeleid in Azië en daar houden ze zich streng aan die heilige eerste 40 dagen. Deze dagen zijn volgens de Aziatische traditie bedoeld om elkaar als gezin te leren kennen en te landen, niet om anderen te entertainen of te ontvangen thuis.

Vijf weken geleden was dat voor sommige vrienden nog een shock toen we dit aangaven, maar inmiddels is iedereen hier op voorbereid. En het is ook handig: sommige familieleden en vrienden hebben daardoor gewoon hun vakantie geboekt tijdens onze uitgerekende datum. En of we ons er echt streng aan gaan houden? Geen idee. Misschien snak ik op dag 20 naar gezelligheid en bellen we iemand op om gezellig langs te komen, maar de bal ligt bij ons. Heerlijk gevoel! Andere voorbeelden van wensen rond kraambezoek: laat bezoek alleen rond etenstijd komen en op voorwaarde dat ze een pan eten meebrengen. Wanneer je zelf lekker in bed blijft liggen is het bezoek ook minder snel geneigd om lang te blijven plakken. Nog een tip: communiceer jullie wensen wat betreft bezoek via het geboortekaartje. Ons design ligt al klaar en de enveloppen zijn al gestickerd, scheelt weer extra werk straks.

5. Bereid je voor op het onverwachtse

Een ding weet ik zeker: een bevalling laat zich niet plannen. Hoe goed je je ook hebt voorbereid, hoe veel je er ook over na hebt gedacht. Wel helpt het om alvast na te denen over verschillende scenario’s. Wat vind je fijn, als het straks toch anders loopt dan je had gehoopt? Wat wil je na een spoedkeizersnede? Of wat vind je belangrijk, wanneer je een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven? Zijn er extra maatregelen die je wil treffen na een eventuele fluxus (hevig bloedverlies) of placenta die operatief verwijderd moet worden? Wat wil je in dat geval eten, of wie mag er langs komen? Het helpt om hier – met je partner samen – over na te denken en te bespreken wat je prettig vind, ook als de uitkomt van de bevalling anders is dan verwacht.

6. Boek een postpartum behandeling

Na negen maanden een kindje te hebben gedragen en daarna gebaard te hebben is je lichaam toe aan liefde, zachtheid, rust en verzorging. Zoals je na het lopen van een marathon ook een fysio-behandeling of massage zou boeken, is het zeker niet gek om na een bevalling je lichaam extra aandacht en zorg te geven. Er zijn tal van behandelingen waaruit je kunt kiezen, zoals een massage, de yonisteam, moxa of een bengkung buikbinding. Vaak betaal je van tevoren een aanbetaling en kies je na de bevalling welke behandeling je wil. Bij aambeien kies je bijvoorbeeld liever voor de yoni steam of moxa en wanneer je je heel emotioneel voelt kan de buikbinding je troost en geborgenheid geven.

Ik ben zelf postpartum behandelaar. Je vraagt je misschien af, wie mij dan behandelt? Ik heb een geweldig kundig en lief team dat mij komt verzorgen in mijn kraamweek. Bof ik even. En de yonisteam en buikbinding kan ik natuurlijk gewoon zelf. Sterker nog: die yonisteam komt als een soort godinnentroon pontificaal in de woonkamer te staan. Can’t wait.

En zo reguleert een postpartum behandelaar haar onrust in de laatste weken van de zwangerschap. Ik maak me klaar voor de achtbaan, voor de looping en de kurkentrekker ná de eerste val. Want zeg nou eerlijk: ook al ben je er misschien niet helemaal zonder kleerscheuren vanaf gekome, ben je wellicht een beetje misselijk en wankel als je weer aan de kant staat na een rit… Een achtbaan geeft je wel het gevoel te leven. Je voelt je on top of the world. En soms, wil je tóch nog een keertje.

Foto Marieke door June van Rooijen

Marieke is postpartum expert en eigenaresse van Kiki Mae. Bij Kiki Mae boek je voor tijdens je kraamweek behandelingen aan huis volgens Aziatische tradities; want daar is Marieke voor het grootste deel opgeleid. Denk aan massages, yonisteams, buikbindingen en moxa behandelingen. Tijdens een postpartum behandeling wordt je als moeder in de watten gelegd om te landen en te genezen zodat je weer in je kracht komt te staan (of blijft) na negen maanden zwangerschap én een bevalling. In Azië gelooft men dat de eerste 40 dagen na de bevalling gelijk staan aan hoe de komende 40 jaar verloopt. Dus: take care of yourself too, mama.

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief