Bekkenpijn tijdens en na je zwangerschap: hoe komt het en wat kun je ertegen doen?
03/12/2021

Bekkenpijn tijdens en na je zwangerschap: hoe komt het en wat kun je ertegen doen?

Ben je zwanger of net bevallen en heb je last van je bekken? Dat is – helaas – een veelvoorkomende klacht bij zwangere vrouwen en vrouwen die net zijn bevallen. Een grote groep vrouwen heeft namelijk last van zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn of lage rugpijn tijdens of nà de zwangerschap. Maar hoe kan dat eigenlijk? En nog belangrijker: wat kun je ertegen doen en wanneer moet je aan de bel trekken?

In dit artikel vertelt bekkenfysiotherapeut Inge Hemel alles over bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap.

Bekkenpijn en zwanger

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn is een scala aan klachten in het bekken en de onderrug gedurende de zwangerschap of in de periode na de bevalling. Vrouwen omschrijven bijvoorbeeld pijnklachten bij het schaambeen, laag in de rug of in de liezen. De pijn kan uitstralen naar de binnenkant van de bovenbenen, de lies, de vagina of naar de bil. Veel, vooral asymmetrische, bewegingen als opstaan, zitten of traplopen zijn pijnlijk om uit te voeren. De pijn neemt toe bij vermoeidheid en tijdens of na veel activiteit, ook wel overbelasting genoemd.

De oorzaken

Als je zwanger bent, komen er hormonen vrij. Die hormonen zorgen ervoor dat de banden die steun geven aan je bekken en heupen ‘verweken’. Je wordt als het ware leniger. Dat weker worden van de banden is nodig, omdat er een baby door het geboortekanaal en de vagina moet komen en het bekken daar plaats voor maakt. De keerzijde is dat je wat minder belastbaar wordt en dus sneller bij activiteiten je banden overbelast. Dat kan pijn geven.

Door het groeien van je buik tijdens de zwangerschap en in de periode daarna, verandert het zwaartepunt van je lichaam. Daardoor kan ook je manier van staan en bewegen veranderen, waardoor je (ongemerkt) anders gaat bewegen. Daardoor kun je spier- of gewrichtspijn krijgen door compensatie. Daarnaast worden door een zwangerschap de buikspieren meer uitgerekt en functioneren ze vaak minder efficiënt.

Ook na de zwangerschap kan zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn ontstaan, bijvoorbeeld door een zware bevalling, een stuitligging of een grote baby. Het bekken kan dan een beetje ‘ontwrichten’ waardoor er meer rek op sommige banden komt, wat tot klachten kan leiden.

Dit moet je doen als je last hebt van bekkenpijn

Heb je last van zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn, dan is het advies om naar een geregistreerd bekkenfysiotherapeut te gaan voor een consult op maat. Je kunt direct zelf een afspraak maken, je hebt hiervoor geen verwijzing nodig.

In het algemeen is het goed om deze adviezen te volgen:

  • Gun je bekken de kans te herstellen. Ga iedere dag minimaal vier keer tien minuten plat liggen, alleen liggen geldt namelijk als hersteltijd voor je bekken. Probeer belasting en hersteltijd regelmatig af te wisselen.
  • Probeer af te wisselen tussen zitten, liggen, staan en lopen.
  • Let bij het staan en zitten op de symmetrie: op twee benen staan, op twee billen zitten.
  • Zorg dat je bij het bewegen (omdraaien, gaan zitten, gaan staan, gaan tillen) eerst je bekken stabiliseert, door je dwarse buikspieren (lage buik of onderbuik) licht aan te spannen.
  • Probeer traplopen te beperken. Neem bijvoorbeeld ’s ochtends alles wat je nodig hebt mee naar beneden (voor jou en de baby) en probeer op dezelfde verdieping te blijven.
  • Kijk of het lukt om zware taken als boodschappen, stofzuigen of volle wasmanden sjouwen tijdelijk uitbesteed kunnen worden.

Als het om de zorg voor de baby gaat, zijn er ook een paar tips die je kunt volgen:

  • Voed je baby liggend of in een ontspannen houding, met een kussen in je rug en je arm ondersteund. Laat je kindje overdag in de box of kinderwagen slapen,
  • Zorg dat je voeten onder de box kunnen, zodat je niet in een boog hoeft te staan. Zet desnoods de box op pootjes.
  • Kijk of je het aankleedkussen recht voor je kan leggen op de commode, zo hoef je niet gedraaid te verschonen
  • Badder de baby in een emmer of badje dat recht voor je staat, zodat je in een symmetrische houding kunt staan.
  • Let op een symmetrische (rechte) houding wanneer je jouw kindje in het wiegje of ledikant legt. Dus niet met een gedraaid lichaam de baby in bed leggen of eruit tillen.

Wanneer moet je aan de bel trekken?

Je bekkenbodem en je bekken moeten zich herstellen na de zwangerschap. Dat kan even duren. Heb je na de kraamperiode nog steeds veel last van pijnklachten in je dagelijks functioneren, neem dan contact op met een geregistreerd bekkenfysiotherapeut. Die kan vaststellen of je zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn hebt, of dat er een andere oorzaak is voor je klachten.

Wil je meer weten over lichamelijke ongemakken tijdens de zwangerschap? Download dan onze app met meer dan 200 artikelen, een handige symptomenchecker en sport-en ontspanningsoefeningen. How About Mom is dé app om jou door je eerste jaar als moeder heen te leiden. Met ons team van 40 medische professionals voorzien we je van alle informatie die je in deze bijzondere, hectische en lifechanging periode nodig hebt. Jij zorgt voor de baby, wij zijn er voor jou.

Meer lezen?
Rugklachten tijdens zwangerschap: dit kun je ertegen doen

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief