06/09/2021

Haaruitval na je zwangerschap is volkomen normaal, maar dit kan wel helpen

Auteur

Datum

Categorie

Share

Share on facebook
Share on linkedin

Je bent niet de eerste moeder die tijdens haar zwangerschap genoot van een volle, glanzende coupe en deze lokken vervolgens een paar maanden later allemaal door het doucheputje ziet verdwijnen. Jep, een leuke postpartum kwaal. Het hoort er helaas helemaal bij. Hoewel dat haarverlies samenhangt met de hormonale schommelingen in je lichaam, kun je wel proberen of een van deze oplossingen bij jou uitkomst bied

We lachen met een boer als kiespijn als we tijdens een avond met vriendinnen – allemaal nieuwe moeders – onze ‘nieuwe’ kapsels laten zien. Dag weelderige bos haar, hallo vreemde kale plekken en sprieterige babyhaartjes langs ons voorhoofd. Niet alle vrouwen krijgen hiermee te maken, maar het merendeel van de nieuwe moeders ervaart wel een vorm van haarverlies in de eerste weken of maanden na de bevalling. Om je een idee te geven: ‘normaal’ verlies je zo’n 80 haren per dag, na de bevalling kun je makkelijk zo’n 400 haren per dag verliezen. 

Dat haarverlies heeft, net zoals de haargroei tijdens je zwangerschap, te maken met hormonen. Onder invloed van het stijgen, stabiliseren en dalen van de hormonen oestrogeen en progesteron zie je dat je haren na een aantal weken of maanden na de bevalling uitvallen en op den duur weer terugkomen in de vorm van die ‘fijne’ babyhaartjes langs je haarlijn. 

Vrouwen die borstvoeding geven kunnen minder last hebben van haaruitval. Maar juich niet te vroeg, want zodra je daarmee stopt kun je alsnog haaruitval krijgen. Dat heeft weer te maken met die wisseling van hormonen in je lijf.

Zoals je leest is haaruitval een natuurlijk proces waar je dus weinig aan kunt veranderen. Er zijn wel een aantal dingen waar je op kunt letten om de haaruitval mogelijk iets te verminderen.

  • Wees een beetje extra lief voor je haar. Was het alleen met shampoo als dat nodig is (mocht je uberhaupt aan douchen toekomen…) en gebruik conditioner om klitten te voorkomen. Gebruikt scrunchies of andere ‘lossere’ elastiekjes in plaats van strakke, rubberen elastieken en draag je haar niet teveel in een strakke staart;
  • Blijf voorlopig ook even weg van de stijl- of krultang of föhn en laat chemische haarbehandelingen zoals highlights ook voorlopig zitten. Dat is wel zo fijn voor de baby, maar ook voor jouw haar. Kies natuurlijke, verzorgende producten en probeer – als je daar de tijd voor vindt – af en toe even een voedend haarmasker te gebruiken. 
  • Dezelfde vitamines en mineralen die er in een zwangerschaps voedingssupplement zitten, kunnen ook een positieve invloed hebben op jouw haargroei en -sterkte. Denk bijvoorbeeld aan vitamine A, C, B6, B12, ijzer en foliumzuur. Blijf dus vooral dat supplement doorslikken of kies er eentje die speciaal is gecreëerd voor moeders.
  • Stress kan een veroorzaker zijn van haaruitval. Ook dat heeft een hormonale oorzaak. Nu is stress natuurlijk sowieso niet goed voor jou of je kleintje, dus probeer dat zoveel mogelijk te vermijden in deze eerste weken en maanden als moeder. Zorg goed voor jezelf, trek op tijd aan de bel als iets teveel wordt, luister goed naar je gevoel en doe geen dingen die jij niet wilt doen. 


Het lijstje hierboven geen gouden beloftes, je zult zelf moeten kijken wat er bij jou eventueel effect heeft. Vergeet vooral niet dat ook dit een fase is en dat het vanzelf goedkomt. Mocht je het idee hebben dat het haaruitval aan blijft houden, verslechterd of gepaard gaat met andere klachten, trek dan aan de bel. Schroom niet om je huisarts te bellen en je zorgen voor te leggen. 

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief