(Te) streng zijn voor jezelf?

Een grote valkuil voor nieuwe moeders is dat ze te streng zijn. Voor zichzelf, hun lijf of hun partner. Herken jij die gevoelens?

“Ik zie en begeleid veel vrouwen die heel kritisch naar zichzelf kijken. Vaak zijn dat hoogopgeleide vrouwen, maar streng zijn voor jezelf heeft niet per se met opleiding te maken”, zegt Ernestine Numan, mindfulness trainer en coach.

Omdat vrouwen soms zo kritisch naar hun eigen leven kijken, mist vaak wat Ernestine zelfliefde noemt. Letterlijk liefde voor jezelf. Mindfulness en meditatie kunnen helpen om die zelfliefde wat te vergroten en negatieve gedachten en gevoelens te verminderen.

Een andere oefening die kan helpen zijn positieve affirmaties. Hoe vaker we een bepaalde gedachten hebben, hoe meer we daarin gaan geloven. Hoewel we het vaak niet doorhebben, zijn de gedachten die in je hoofd opkomen negatief van aard. ‘Ik doe het niet goed als moeder’, ‘waarom lukt het mij niet’ of ‘Mijn buik ziet er verschrikkelijk uit na de bevalling’. Zulke gedachten zorgen voor beelden in jouw hoofd en daardoor spanning en stress in je lichaam. Jij bent niet je gedachten. Jij bent jij, een geweldige vrouw en misschien mama die haar best doet.

Door die negatieve gedachten bewust te vervangen door een positieve gedachte of spreuk, help je jezelf een handje. Het mooie van positieve affirmaties is dat ze niet ‘wishful thinking’ zijn, dus simpelweg hopen op iets wat misschien toch niet gebeurt. Positieve affirmaties zijn motiverende gedachten die je kracht kunnen geven en echt kunnen bijdragen aan een positieve(re) ervaring.

“Misschien is mindfulness en meditatie niets voor jou. Ook niet erg. Probeer je dan wat vaker bewust te zijn als je een negatief gevoel of gedachte hebt over jezelf. ‘Ik doe het niet goed’ of ‘Dit is vast een slechte keuze’. Blijf respectvol omgaan met jezelf.”

“En, heel belangrijk: zorg dat je tijd hebt om uit te rusten en goed voor jezelf te zorgen. Dat kan een weekendje weg zijn met vriendinnen, of juist meer werken, als je daar blij van wordt. Whatever works. Net als een vriendin waar je extra lief voor bent, mag je ook voor jezelf lief zijn. Gun jezelf aandacht en liefde. Net zoals je die andere mensen – je kindje, partner of vrienden – gunt”, zegt Ernestine.