Een miskraam verwerken

Pas als het je overkomen is weet je echt wat het is. Een miskraam. Voor iedereen is het verdriet van een miskraam anders. Wat kan helpen bij het verwerken van een miskraam? Psycholoog Marjolein en andere vrouwen die een miskraam meemaakten, geven 8 tips.

Foto van How About Mom:
How About Mom:

Met ons team van 50 experts bieden we jou betrouwbare informatie en advies geven in deze bijzondere fase van je leven.

Iedere vrouw heeft haar eigen gevoelens en gedachten bij een miskraam. Toch wordt er weinig gesproken over het doormaken van een miskraam. Aandacht voor het verdriet ontbreekt vaak. ‘Even doorbijten en opnieuw proberen’, is soms de tendens.

Voor sommigen is het moeilijk om de miskraam een plek te geven. Helemaal als een nieuwe zwangerschap op zich laat wachten.

Wat kan helpen bij het verwerken van een miskraam?

1. Praten over je ervaring

Hoewel het enorm lastig kan zijn, geven veel vrouwen aan dat praten over hun ervaringen echt verschil maakt. Openheid over wat je meemaakt met een miskraam, schept ook ruimte voor mensen in je omgeving om ernaar te kunnen vragen. Psycholoog Marjolein vertelt: “Bij een miskraam kun je veel verschillende emoties ervaren. Vaak is het nodig om daar de tijd en ruimte voor te nemen om het een plekje te geven. Het helpt daarbij om er over te praten met anderen. Om open en eerlijk te zijn over de gedachten en gevoelens die je ervaart. ”

2. Tastbare herinnering aan je ongeboren kind

Overweeg het maken van een speciale plek of ritueel ter herdenking van je ongeboren kindje. Doe wat voor jou goed voelt. Of dat nou een sieraad is, of een brief aan je ongeboren kindje is. Er is geen goed of fout, het belangrijkste is dat de tastbare herinnering aansluit bij jouw behoeften en helpt bij het afscheid nemen.

Aafke Tadema, moeder van 4 dochters, zegt: ‘Elk jaar wanneer we op vakantie zijn, steek ik een kaarsje aan voor mijn verlies. Even een moment om stil te staan. Zo heb ik mijn miskraam een plek gegeven in mijn hart. Diegene die niet kwam, heeft mijn liefde wel gekregen.’

3. Vermijd harde woorden en verwijten aan jezelf

Een miskraam is niet jouw schuld. Een van de gevoelens die vrouwen die een miskraam meemaken ervaren, is het gevoel van falen. Gedachten als ‘Ik schiet te kort als vrouw’ en ‘ik kan niet eens zwanger worden of blijven’. Het is gemakkelijk om jezelf de schuld te geven na een miskraam, maar het is belangrijk om te begrijpen dat het vaak buiten je controle ligt.

Virginie vertelt: ‘Ook ik liep rond met gedachtes als: ik ben een mislukking, ik ben niet goed in elkaar gezet. Dat soort gedachten zijn natuurlijk funest voor hoe je naar jezelf kijkt. Waarom dacht ik zo over mezelf, denk ik nu.’

4. Houd een dagboek bij

Schrijven is voor veel mensen een fijne manier om hun gedachten en emoties te verwerken. Een dagboek bijhouden helpt om je gedachten en gevoelens over de miskraam te uiten.

een miskraam verwerken

5. Luister podcasts en lees boeken

Er zijn een aantal mooie boeken en podcasts, gemaakt door vrouwen die hetzelfde meemaakten, die kunnen helpen bij het verwerken van een miskraam.

6. Luister naar je lichaam

Naast mentaal verwerken van een miskraam moet je ook lichamelijk herstellen van een miskraam. Ook fysiek herstel is belangrijk bij het verwerken van een miskraam. Neem de tijd om naar je lichaam te luisteren en rust te nemen wanneer dat nodig is. Gun jezelf de tijd en ruimte die je nodig hebt.

7. Zoek hulp als dat nodig is

Merk je dat je er zelf niet uitkomt? Het is oké om hulp te vragen als je een miskraam hebt meegemaakt en het lastig vindt om dit te verwerken. Als je merkt dat je angstig bent, blijft piekeren en het moeilijk vind om je verlies te verwerken, neem dan contact op met de huisarts of zoek professionele hulp bij miskraambegeleiding.

Miskraam verwerken: kies wat voor jou werkt

Een miskraam is ingrijpend. Het kan allerlei emoties opwekken, zoals verdriet, boosheid, teleurstelling of onzekerheid. Er is niet één manier om met een miskraam om te gaan, er is geen goed of fout. Wat voor de ene vrouw werkt, hoeft niet bij de andere te werken. Misschien geven de manieren waarop andere vrouwen met hun miskraam omgingen jou steun of inspiratie.

“Veel mensen vinden het lastig om zoiets groots als een miskraam bespreekbaar te maken, uit angst dat ze iets aanwakkeren of teveel vragen. Het is goed om hierin als vrouw je eigen behoeften te delen met je omgeving”, legt psycholoog Marjolein uit.

op miskraam rust vaak nog taboe

Ervaringen met een miskraam

Hoe voelt het om een miskraam mee te maken, lichamelijk en emotioneel? Ook al komt een miskraam vaak voor, dat maakt de ervaring niet minder pijnlijk of verdrietig, zeker als je er middenin zit. Andere vrouwen delen hun ervaring met een miskraam en delen wat bij hen hielp bij het verwerken.

How About Mom: de kinderwens & zwangerschap app die helemaal om JOU draait 📲