baby beter slapen
25/12/2021

Jouw baby beter laten slapen? Vier tips van een slaapcoach

Auteur

Datum

Categorie

Share

Share on facebook
Share on linkedin

Beter slapen, meer slaapuren: willen we dat niet allemaal als ouders? In deze blog deelt slaapcoach Richelle vier tips die kunnen helpen om jou baby beter te laten slapen. 

Er is helaas niet één gouden tip die ervoor zorgt dat het kindje beter gaat slapen. Dit zou natuurlijk heel fijn zijn, maar dat is helaas onrealistisch. Het gaat om het volledige plaatje. Soms, of eigenlijk vaak, betekent dat ‘terug naar de basis en bij het begin beginnen’.

Stap 1: Zorg voor een ritme gedurende de dag met voeden, spelen, en slapen

Een pasgeboren baby kan maar heel kort wakker zijn en de dagen bestaan vooral uit slapen. Naarmate jouw baby ouder wordt, zal je ook merken dat je baby eraan toe is om langer wakker te zijn. De tijd die een baby wakker kan zijn vanaf het moment van ontwaken tot aan het moment van weer in bed liggen noemt men “wakkertijd”. Het kan lastig zijn om in te schatten wat voor jouw kindje het beste moment is om weer te gaan slapen. Daarom werk ik in in de praktijk met een wakkertijd per leeftijd die als leidraad gebruikt kan worden.

Let wel: dit is echt een leidraad want iedere baby is anders. Het kan goed zijn dat jouw baby korter of misschien wel langer wakker is tussen de dutjes in. Kortom, het is geen strikte regel. Het is wel een richtlijn die jou kan helpen om, samen met vermoeidheidssignalen, de juiste bedtijd te bepalen voor jouw kindje.

Dagelijks spreek ik ouders die eindelijk goed in een ritme zitten, maar waarbij hun kindje ineens slechter slaapt. Dit soort situaties hangen vaak samen met het moment van een nieuwe wakkertijd. Hoe lang een kindje wakker kan blijven verandert meerdere keren in de eerste levensjaren. 

Hieronder zie je een richtlijn van wakkertijd van 0 tot 3 jaar. Nogmaals, dit is geen strikte regel, zie het als een handvat hoe de slaap van jouw kleintje zich ontwikkelt:

Wakkertijd richtlijn slaapuren

Een juiste wakkertijd passend bij de leeftijd is belangrijk, net zoals bepaalde slaapuren per dutje. Een kindje dat telkens te kort slaapt is te vermoeid om de wakkertijd volledig vol te kunnen houden. Daardoor rust jouw kindje minder goed uit. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel en is het een grote uitdaging om het slapen te verbeteren. Hoe zorgen we ervoor dat die dutjes verlengd worden? Dat leg ik je uit in stap 2. You see? Alles is met elkaar verbonden!

Stap 2: Zorg voor een goede slaapomgeving

Deze tweede stap klinkt simpel, maar is zo belangrijk. Ga zelf maar na: jij slaapt zelf ook het liefst in een slaapkamer waar je je prettig, rustig en op je gemak voelt. Hoe kun je dat doen voor je baby? Zorg bijvoorbeeld voor:

  • Een donkere kamer: verduisterende rolgordijnen kunnen helpen;
  • Witte ruis: er zijn talloze apps en uren white noise op Spotify of op YouTube te vinden
  • Een slaapritueel: dit zijn stappen die je consistent en herkenbaar doet wanneer het tijd is om te gaan slapen. Denk aan het afspelen van een muziekje of het aantrekken van de slaapzak. Maar ook: nog even knuffelen of wiegen of de favoriete knuffels van je kindje erbij pakken.

Waarom adviseer ik deze bovenstaande onderdelen? Al deze losse aspecten samen kunnen ervoor zorgen dat jouw kindje mogelijk makkelijker een slaapcyclus kan koppelen. Een slaapcyclus duurt overdag ongeveer 45 minuten waarbij iedere cyclus eindigt met een lichte slaapfase. Na die 45 minuten kan je kindje wakker worden, maar ook weer doorslapen. Als jouw kindje in een donkere en vertrouwde kamer ligt, met bijvoorbeeld een monotoon geluid op de achtergrond, is de kans weer verder slapen groter.

Door iedere keer hetzelfde slaapritueel te herhalen, raakt je kindje gewend aan een bepaalde routine voor het slapen gaan. Hierdoor zal ook het inslapen steeds gemakkelijker gaan.

Stap 3: Afbouwen van aanhankelijke slaapassociaties 

Slaapassociatie… Een term waar je ‘pre-baby’ waarschijnlijk nooit mee te maken had. Een slaapassociatie betekent letterlijk een handeling of object dat geassocieerd wordt met slapen. De routine die ik hierboven beschreef is een positieve slaapassociatie. Het zorgt ervoor dat jouw kindje zelfstandig in slaap kan vallen en kan doorslapen.

Naast die positieve slaapassociaties zijn er ook zogeheten ‘aanhankelijke’ slaapassociaties. Lukt het je kindje enkel om te slapen op of met jou, dan is bijvoorbeeld jouw hartslag, lichaamswarmte en geur de slaapassociatie geworden. Valt je kindje alleen drinkend aan de borst of fles in slaap, dan is er een aanhankelijke slaapassociatie met de fles of borst ontstaan. Wanneer jouw kindje bijvoorbeeld vaak ‘s nachts wakker wordt, dan is het aan te raden om een minder aanhankelijke slaapassociatie te creëren. Je kunt dan bijvoorbeeld wel nog even knuffelen, maar je kindje daarna wel wakker in bed leggen. Wees gerust: dit is een proces. Het is voor jullie allebei wennen om zo’n nieuwe slaapassociatie te vormen. Jouw baby wil niets liever dan in slaap vallen op je warme borst. Geef het dus de tijd.

Stap 4: Baby beter laten slapen? Geef niet te snel op

Dit is dan misschien de laatste, maar wel meest belangrijke stap. Geef niet te snel op en gun jou en je kindje de tijd om te wennen aan deze veranderingen. Deze vier stappen zijn losse puzzelstukjes die er samen voor kunnen zorgen dat jouw kindje of baby beter gaat slapen.

Heb je het idee dat je kindje een aanhankelijk slaapassociatie heeft ontwikkeld en hierdoor in de nacht ook meerdere keren wakker wordt, maar lukt het je niet om je kindje zelfstandig te laten slapen? Dat is helemaal niet gek en ik weet hoe lastig dit kan zijn. Als baby- en kinderslaapcoach is het dan ook mijn taak om jou als ouder te ondersteunen in het slaapproces van jouw kleintje! Met de methodes die ik aanbied is mijn doel om jou te helpen inzien dat ook jouw kindje met onze hulp kan doorslapen. Uiteindelijk ben jij degene die je kindje hierbij helpt en ik ben er voor je om je te ondersteunen. 

Over de gastblogger:

Richelle Pinho Filipe is moeder van Loïss (’14) Amèlyn (’17). Ze werkt sinds 2021 als baby- en kinderslaapcoach en is de oprichtster van ‘To the moon and bed’.

Meer lezen?

Mijn kindje kan niet alleen in slaap vallen

Help: ik vind mijn kind in bed leggen heel vervelend

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief