Zou je kind een smartphone mogen krijgen en zo ja, bij welke leeftijd dan? Met 10 jaar? Ernestine Numan – moeder van twee dochters, gecertificeerd meditatietrainer en How About Mom expert – deelt hoe zij in het gesprek ging met andere ouders met kinderen in groep 6.
‘Niemand wil zijn kind buitensluiten van de groep. Toch ervaren veel ouders die angst als ze overwegen hun kind geen smartphone te geven op de nu voor veel mensen ‘stille norm’ van 10 jaar. Ik dacht dat ik de enige was die zich stilletjes aan steeds meer zorgen begon te maken over de smartphone en zijn impact op het kinderbrein.
Totdat ik met een andere ouder in de klas van mijn kind hierover aan de praat raakte. En we beide de urgentie voelden om iets met het onderwerp te doen, nu onze kinderen 9 zijn, in groep 6 zitten en er nog nét geen klassen-app is.
Belangrijk: niet anti-scherm
Wij zijn beide niet anti-scherm, maar geloven wel in voortschrijdend inzicht. De effecten van een scherm, en met name social media, zien er niet goed uit. Zoals ontwikkelingspsycholoog Steven Pont helder uitlegde in ‘Bar Laat’ op 14 november. Er zijn steeds meer kinderen die zich niet kunnen concentreren, een negatief zelfbeeld hebben, fysiek achteruitgaan (rug-en oogklachten) en zich sociaal-emotioneel niet optimaal ontwikkelen.
We moeten bewegen van ‘wat nemen we kinderen af’, naar ‘wat gunnen we onze kinderen’. Maar dat kun je niet alleen.
Kind van 9 jaar een smartphone?
Dus: hoe begin je het gesprek over smartphone bij kinderen met elkaar? We voelden enorme terughoudendheid. We wilden niemand het gevoel geven dat we bepaalde keuzes veroordelen. Maar toch zit er natuurlijk ook gewoon wat eigen angst voor afwijzing onder. Gek toch, dat dat hier op zit? Maar we zien gewoon dat het onderwerp ‘smartphones’ zeer gevoelig ligt. En weten zeker dat iedereen het beste wil voor zijn of haar kind.
Geïnspireerd door www.smartphonevrijopgroeien.nl hebben we dan ook goed nagedacht over de app die we stuurden naar alle ouders van de klas. Hierin hebben we ouders uitgenodigd om in een positieve sfeer, zonder oordeel, te praten over het wegwijs maken van onze kinderen in een digitale wereld.
Hoe het gesprek verliep in onze klas?
Ongeveer een derde van de ouders kwam. We gingen er zonder agenda of doel in, we wilden een gesprek voeren zonder duidelijk eindpunt. Maar het gesprek verliep verrassend gelijkgestemd. Het bleek dat iedereen allereerst heel blij was ‘niet de enige’ te zijn met zorgen, twijfels of gegronde bezwaren. En dat de meesten de smartphone nog even willen uitstellen voor hun eigen kind.
Het bleek een eye-opener om wellicht eerst te beginnen met een ouderwetse mobiele telefoon die alleen kan bellen. Zoals ze in het Verenigd Koninkrijk – waar ze met betrekking tot dit onderwerp al veel verder zijn dan hier – zeggen: de ‘brickphone’, de ouderwetse baksteen. Of gewoon niks zolang het niet écht nodig is. Hier laten we elkaar uiteraard vrij in, maar het gaf al ruimte dat je nu niet vanuit een soort ‘peer pressure’ mee móet doen met een mobieltje.
Ondertussen ging het als een lopend vuurtje door de school. En wordt het opgepakt door school-brede organen zoals de oudervereniging om een avond voor de hele school te organiseren over opgroeien in het digitale tijdperk.
Ook iets voor jouw school?
Ik heb inmiddels van zoveel mensen gehoord dat ze met dezelfde zorgen rondlopen, maar niet weten hoe en waar te beginnen, net als wij. Of dezelfde terughoudendheid voelen. Maar het is belangrijk dat we met elkaar in gesprek gaan. Wij hebben ervaren dat dat enorm welkom kan zijn!
Neem dus gerust contact met me op of kijk op smartphonevrijopgroeien.nl en begin het eerste gesprek met de ouders om je heen. Je zult zien dat je niet de enige bent die hiermee zit.’