25/11/2022

Omgaan met slaapgebrek en gebroken nachten: tips van andere moeders

Een baby betekent vaak ook gebroken nachten en slaapgebrek. Hoe ga je daarmee om? Deze moeders delen hun tips bij gebroken nachten en slaapgebrek.

Slapen als de baby slaapt

De beste tip voor jonge ouders: slaap als je baby slaapt. Maar we weten ook dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, want juist die rustmomenten in huis kun je gebruiken om eindelijk even te antwoorden op WhatsApp berichten, het huishouden te doen of lekker te scrollen op je telefoon.

Toch is het belangrijk om je te beseffen: maak een prioriteit van slaap. Niet alleen voor je baby, maar ook voor jezelf. Tips van andere moeders:

  • Ook al heb je 100 to-do’s op je lijstje: pak je rust als dat kan
  • Middagdutjes
  • Vroeg naar bed gaan (en dan bedoel ik 20.00)
  • ‘s Middags proberen te slapen
  • Klagen, dat lucht zo op af en toe!
  • Open zijn naar je omgeving zodat anderen je kunnen helpen
  • Koffie. Koffie. Accepteren. En dan nog een koffie.
  • Wees lief voor jezelf
  • Meditaties doen (tip: ken je de gratis meditaties in de How About Mom app al?)
  • Op een gegeven moment een keer ziek melden op werk om uit te rusten
  • Erover praten met andere ouders helpt

Uit logeren, samen of juist apart slapen

Er is geen goed of fout om om te gaan met slaapgebrek: iedere vader en moeder doet het op zijn eigen manier. Werkt het voor jullie goed om samen te slapen in één bed? Prima! Liever apart op de bank of bed op zolder, zodat de ander een nachtje kan doorslapen? Goed idee.

Andere tips van jullie aan (aanstaande) mama’s:

  • Een nachtje bij opa en oma slapen zodat je zelf een nacht kan doorslapen
  • De taken verdelen ‘s nachts: ook voedingen en niet alles alleen doen
  • Lekker samen in bed, verzacht de pijn van het slaapgebrek
  • Baby bij je in bed nemen
  • Apart slapen en oordoppen indoen

Mindset en positief denken

Hoe moeilijk dat soms ook kan zijn: accepteer het slaapgebrek. Zo ontstaat er ruimte en mildheid. Heb er vertrouwen dat de slaap van je baby of kind zich gaat ontwikkelen, ook al is hier misschien een jaar (of soms langer) voor nodig. Uiteindelijk gaan alle kinderen doorslapen.

Deze tips geven andere moeders je nog mee:

  • Kijk niet steeds op de klok ‘s nachts
  • Denken aan alle andere mama’s die ook wakker zijn met hun kindjes
  • Gewoon liggen is ook rusten
  • Sometimes you win, sometimes you loose, heb ik in mijn achterhoofd. Morgen is een nieuwe dag
  • Probeer te beseffen dat het tijdelijk is
  • Klagen! Dat lucht zo op.
  • De hele dag in pyama mopperen is doorvermoeiend. Douchen, aankleden en de deur uit
  • Overdag de boel de boel laten
  • Het helpt mij om te bedenken: mijn kindje heeft me nu nodig
  • ‘Ook dit gaat weer voorbij’ als mantra

Aandacht voor jezelf

Ook komt veel terug in jullie reacties: probeer ook goed voor jezelf te blijven zorgen. We weten: dat is lastig met slaapgebrek en een warrig hoofd, maar deze tips willen we jullie absoluut ook op het hart drukken:

  • Mezelf mooi maken in de ochtend zodat ik me toch iets beter voel
  • Magnesium supplement en goede voeding
  • Naar buiten toe overdag
  • Geen koffie drinken maar (kruiden)thee
  • Heel lastig als je moe bent, maar probeer niet naar suikers te grijpen
  • Probeer wél te gaan sporten, als je de mogelijkheid hebt
  • Hulp vragen zodat ik zelf even kan bijslapen

Eerste hulp bij slapeloze nachten

Hallo, baby of dreumes die niet wil slapen?! We weten hoe het voelt, mama. Ook wij hebben slapeloze nachten meegemaakt. Samen met slaapcoach Simone ontwikkelden we daarom deze online slaapcursus die je thuis, in je eigen tijd, kunt volgen.

Gebroken nachten en slaapgebrek zijn helaas voor de meeste nieuwe ouders een onaangename realiteit. We kunnen je helaas geen extra uren slaap geven, maar wel tips over hoe je met slaapgebrek kunt omgaan. Hopelijk ben je met deze tips wat geholpen.

Meer lezen?

Ouders delen de raarste dingen die ze deden vanwege slaapgebrek

Goede gewoontes voor een gezonde relatie

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief