smartphone gebruik apps
16/10/2022

Smartphone minder gebruiken als ouder

Hoe beperk ik mijn eigen schermtijd als ik met m’n baby of kind ben? Als ouder zul je merken dat je smartphone soms in de weg kan staan van contact maken met je kind. ‘Ja, ik kijk!’, roep je naar je kindje dat aandacht vraagt, terwijl je intussen een appje terugstuurt naar een vriendin of een bestelling doet. Herkenbaar? Tips voor bewuster telefoongebruik: zorg je ervoor dat je je smartphone bewuster of minder gebruikt.

Als zelfs directeuren van grootste tech-bedrijven zoals Apple, Google en Facebook aangeven dat hun eigen kinderen geen smartphone of tablet mogen, dan snap je dat er wat aan de hand is. Al die apparaten en apps zijn gemaakt om onze aandacht vast te houden.

En dat doen ze zo goed, dat de tech-bazen die sociale media hebben ontwikkeld, hun eigen kinderen ervoor in bescherming nemen. Steve Jobs, mede-oprichter van Apple, was de eerste die in 2011 toegaf dat zijn eigen kinderen de toen net verschenen iPad van zijn bedrijf niet in huis hadden. En hij was niet de enige: Microsoft-oprichter Bill Gates stelde tijdslimieten op schermen, verbood mobiele telefoons aan tafel en zijn kinderen kregen pas een mobieltje toen ze 14 waren.

Half uur scrollen

Het punt is duidelijk: smartphones en de bijbehorende apps en social media zijn ontworpen om onze aandacht vast te houden, en daar zijn ze bijzonder goed in. Weer een half uur (of meer…) van je tijd kwijt met gedachteloos scrollen door Instagram, TikTok of Facebook.

Wij vroegen ons af: wat kun je doen om de hoeveelheid schermtijd voor jezelf te beperken? Hoe kun je je smartphone minder gebruiken, vaker wegleggen en echt aandacht voor je baby of kind hebben?

Plan momenten voor smartphone gebruik

Plan de momenten in waarop je je smartphone gebruikt. Plan bijvoorbeeld een moment in de ochtend of na de lunch in de middag. Dat is een rust moment voor jou, waarop je op je telefoon kunt zitten, en een rust-moment voor je baby of kind. Zo leer je ze ook dat jij ook momenten van ontspanning hebt, en dat je daarbij je telefoon kunt gebruiken.

Wees je bewust van jouw voorbeeld als ouder

Misschien wil je de schermtijd van je kinderen beperken. Door zelf ook minder op het scherm van je smartphone, tablet of laptop te kijken, zullen je kinderen dit voorbeeld sneller volgen. Logisch: het werkt nu eenmaal beter om tegen je kinderen te zeggen dat ze geen derde Bumba filmpje mogen kijken als jij zelf ook niet de hele tijd YouTube-filmpjes zit te kijken. Nog een goed reden dus om af en toe echt even je mobiel weg te leggen.

Kinderen kopiëren ons gedrag. Misschien is je dreumes die een telefoongesprek ‘naspeelt’ een goede reminder dat we minder op onze smartphones willen zitten.

Erken dat je afgeleid bent

Baby’s en kinderen hebben haarfijn door als we afgeleid zijn omdat we in onze schermpjes zitten. Daarom deze tip van een andere moeder: “Als het me toch gebeurt dat ik te veel afgeleid ben, wil ik het direct erkennen. ‘Sorry, ik zat inderdaad op mijn telefoon maar ik doe hem gelijk weg’. En dan is het natuurlijk ook belangrijk om mijn mobiel direct weg te leggen.”

Gebruik de ‘niet storen’ functie van je smartphone

Steeds meer smartphones hebben een functie waarmee je notificaties of alarmen uit kunt zetten. Die ‘focus’ of ‘niet storen’ functie kun je vaak personaliseren: wel bericht van je zus of moeder, niet van je vriendinnen-appgroep. Daarmee blijven de Instagram, mail- en agenda-meldingen helemaal weg van je homescreen, en raak je dus ook niet afgeleid. Ideaal tijdens werken, maar ook als je een dag met je kinderen bent. Zo ben je wel bereikbaar maar word je niet afgeleid door een telefoonschermpje dat constant oplicht. En kun je bijvoorbeeld foto’s maken, maar krijg je geen meldingen binnen die je niet wilt zien.

Leg je telefoon weg

Eenmaal uit het zicht wordt het een stuk makkelijker om onze telefoons te negeren. Een tip van een moeder: gebruik een telefoonbakje thuis, die je bijvoorbeeld in de gang of op een kast zet. Dat kan enorm helpen om je telefoon ergens anders neer te leggen en bewust minder te gebruiken.

Voel je niet schuldig

Ook nog een belangrijk punt dat we graag willen benadrukken: voel je niet schuldig als je voor je gevoel toch (te) veel op je telefoon zit. Misschien ben je enorm moe, heb je er gewoon behoefte aan of is er een andere reden waarom je toch meer op je telefoon zit dan je wilde. Zie het als een kans om het anders te doen, niet om jezelf te straffen of vervelende, negatieve gedachtes over jezelf te hebben.

Hopelijk helpen deze tips (tried and tested door andere moeders) je om je smartphone wat vaker weg te leggen, en écht aandacht te hebben voor je kind. Zodat je hopelijk je smartphone bewuster en misschien minder kunt gaan gebruiken.

How About Mom in jouw inbox?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief